Geen menu aan de linkerkant? Klik hier!

06 januari, 2007   

zorg, of juist misdaad tegen MENSELIJKHEID?


Mens.

Mens is zijn leven. Wat een mens meemaakt, z'n zorgen, z'n liefdes, z'n lachen en huilen. Iedere mens is een leven met heel veel beroering.
Een mens ontmoeten is een mensenleven ontmoeten. Althans, zo zou het kùnnen zijn.
Onze cultuur is er niet sterk in om een mens meedimensionaal te ontmoeten. Op z'n best ontmoeten we een gezicht. Het staat ons aan. Of juist helemaal niet.
Op z'n slechtst ontmoeten we een mens als een nummer of nummerloze. Steeds vaker dát. Product. Mag zo min mogelijk kosten.
Premier van ons kabinet in wording: 'bezuinigen op de zorg. We zetten dit succesvolle beleid voort!'
Succesvol voor wie? Niet voor klanten in de zorg, leerlingen op vmbo's, alleenstaande ouderen, zorgkinderen.
Maar er komt iets òp van onderop.
Stemmen die eindelijk de (al lang niet meer neutrale) publiciteit halen: bij voorbeeld deze video van vanochtend die de pers haalde.
Of, als je geen videoclip-mogelijkheid op je pc hebt, klik eens op dit artikel in Trouw (ja, christelijk, net zoals onze premier in wording zich noemt, begrijpt u het nog? ik niet)
ook van vanochtend
Ik ben dolblij dat dit één van de eerste is.
Want waar ik echt bezorgd voor ben is dat, als de revolutie nu van onderop komt (in tegenstelling tot de revoluties die eind 19e en begin 20e eeuw plaatsvonden),
en die kòmt nu beslist van onderop met de gegroeide kloof tussen wel- en onverzorgd in Nederland,
dat er dan een rauwe agressie en destructiviteit de toon gaat zetten, die je bij zowat elke vmbo-er aantreft, bij zowat hopeloze en toch maar wel gekorte werkloze, bij elke jongere die aan hulpverlening nooit toekwam, bij bijna elke jongere die daar wel aan toekwam maar met halfzachte maatregelen ook nergens kwam, bij heel veel botte jongeren in mijn multicultiflat, bij de autochtoontjes van nog geen 11 jaar die in mijn hal scheldend staan te blowen en als het kan je tasje pikken, bij dat soort mensen dat wij zelf hebben gekweekt,
- dat die toon de overhand zou krijgen. Nou, dan blijft er in een revolutie niet veel meer overeind.
De toon van bovenstaande videoclip is een heel andere. Menselijk.

Niet scheldend, maar vanuit het hart, en recht overeind.Die verdient het daarom om gehoord te worden. Vaak. Vandaag nog.
Voor het te laat is.

Reacties:
Zij hadden al veel eerder hun mond moeten opendoen, het schokt me,
Klaas
 
Wat gezien wordt, kan genezen worden,
wat niet gezien mag worden niet.
Dat is wel een voordeel, vind ik.
Jezus klaagde hypocrieten ook aan, toch?
Anna
 
Zoals ik eerder al zei: het proces is niet meer te stoppen.
Als we ons, volgens je nieuwjaarswens die ik erg roerend vind, willen openen voor het Onbekende, dan hoort daar toch ook bij dat we ons zouden kunnen openen voor wat ons onbekend gehòuden wordt,
toch?
W.
 
oké Hannah, christelijk,- ik ben het met jou eens dat CDA dat heeft verkocht voor hoeveel was het ook weer? zilveren euro's.
Maar Christenunie gaat dadelijk ook mee regeren, en die beschouw ik nog als redelijk Christelijk.
Wat dan met abortuswet, euthanasie, homohuwelijk?
Vliegend Hert
 
Kan hoogstens uitdraaien op meer palliatieve zorg en meer seks-voorlichting, op zich geen kwade zaak.
Realiseer je echter dat nu abortuswetgeving, euthansiegedachte, en zelfs homohuwelikjkwetgeving voortkomen uit een ònmenselijke samenleving die ongehuwde moeders, overbelaste moeders, stervenden, homo's heen enkele kans op menselijk leven/sterven biedt. Het is niet de meerderheid in een maatschappij die dezxe wetgeving heeft moeten afdwingen, maar de ònmenselijkheid ervan. Ònmenselijk in sociaal, financieel, ethisch, moreel en gevoelsmatig opzicht.
In de maatschappij waar ik -diep-religieus, maar niet kerks, juist niet, en niet politiek-christelijk, juist niet- van droom, was zelfs zo'n wetgeving overbodig geweest!
Hannah
 
Jij las het in Trouw.
Ik las het op jouw weblog.
Maar zag het bv niet op het journaal of in Achterhetnieuws e.d.
Ik ben bang, lieve Hannah, dat de mensen waarvan jij video en artikel vermeldde, ook weer niet verstaan worden door de rich and powerful. Weet jij al of de Zorg deel uitmaakt van het regeerakoord? Ík las alleen over hypotheekrente-aftrek.
Somber, je
Willem
 
Als je bv een poll bij Elseviers bekijkt, dan staat er zo'n elkaar-niet-begrijpen-kloof tussen links en rechts, tussen bezitters en niet-bezitters, dat het bijna op haat lijkt. Bijna iedereen meent daar dat marijnissen, juist met de wil tot meer menselijke zorg, een ramp voor het land is.
Tegen deze groeiende mentaliteit opboksen van 'ieder voor zich en God voor ons allen' is bijna niet meer te doen.
Toch, ik ben het met je eens, dat dit wel moet, stééds moet, alvorens Nederland verdrinkt, niet aan opkomende zeespiegel, maar in de kalmlijkende wateren der berusting.
Trix van den Oever, Meerveld
 
Even iets anders: de revolutie van wat men vroeger 'het grauw' noemde;
zou dàt niet eens het voorspelde einde kunnen worden? In richtingloze losgeslagen agressie?
Weet je dat op méér scholen in Brabant het volgende gebeurt: leerlingen raken slaags, omstanders ttrekken hun mobieltjes voor hulp van buitenaf, die stromen toe, toestand onbeheersbaar?
Ruben
 
Dat is de chaos aan de oppervlakte,
en ja, ook vaak binnen de psyche van het individu.
Maar het is niet de enige werkelijkheid. Overal op deze wereld spinnen mensen nu puurpersoonlijk draden van medemenselijkheid. Zo is er hier in Eindhoven een kringloopwinkel, niet om er zelf aan te verdienen, maar om van de opbrengst mensen in Polen te helpen,www.stedenkontakt.nl
allemaal vrijwilligers, betrokkenen vanuit hart en deskundigheid,
Hannah
 
Commentaar: Lieve Hannah,

Wat een schitterend maandartikel weer en ook vooral déze keer! Het grijpt mij diep van binnen, ook als zijnde Waterman met acendant Waterman, vooral ook in mijn \"wachten\" en geduldig zijn, wat je me al schreef. En het klópt alweer, in alles.... het hárt klopt!

Veel liefs en diepe dank!

Milly
 
en toen was er een klein kereltje, amper 2 jaar oud, die keek me aan, zeer begrijpend aan....maakte zich sterk en duwde zo een torenhoge palet op wielletjes voor mij opzij opdat ik iets uit het schap kon halen....ik bedankte hem zeer, hij zij niets; maar oh die ogen!!!

mogelijk komt nu een nieuwe generatie die het snapt, niet praat maar doet..ik heb er vertrouwen in.

dat zeg ik, zittend in een verpleeg/verzorgingshuis rolstoelafhankelijk, maar o zo vrij, het zit in de mens; alles, maar dan ook alles...
Mieke Opstelten
 
iok ook.
Geen politiek machtsspel, maar gewoon doen.
Ik kreeg zojuist bij mijn knullige achteruit-omdaraai-manoeuvre hoffelijk voorrang van een jonge bestuurder achter mij,
waw!
En nogmaals hoffelijk groetend, reden wij verder, ieder onze eigen kant op-,
Te waw!
Hannah
 
Goeie actie om het Trouw-artikel in je Blog op te nemen, Hannah! Hieronder ook even mijn reactie die ik in Trouw zette. Liefs, Milly:

Zorg op maat?! Het heet niet voor niks ZÓRG! Het is niet alleen noodzakelijke medische handelingen voeren!
Ik heb 20-30 jr geleden als medisch secretaresse al geamputeerde voeten moeten/mogen afdekken. De verpleging was te druk. Er is nog nooit wat veranderd, alleen maar ten slechte!
Niet alleen in de zorg draait het om het management dat de werknemers niet hoort. Kijk eens bij Justitie, de IND, ook daar ben je een nummer als medewerker en áls je een mond hebt (via OR), willen ze die zo snel mogelijk snoeren.
Nee, het gáát hier niet om zieligheid van verplegers! Het draait om MEDE-MENSELIJKheid van degenen die de "rol" van cliënt hebben, zowel in de zorg als bij de IND. Ik ben bij de IND weggegaan, beleid klopt niet, ook daar draait 't om prodúctie!! Het is met Verdonk genoeg in het nieuws geweest.
Nu heb ik gekozen voor de gehandicaptenzorg. Ze vragen me: "waarom in hemelsnaam, het verdient veel minder?!"
> Om de MEDEMENSELIJKHEID!
In HEMELSNAAM sta óp, DÚRF en neem ACTIE!!!
 
Zo'n reactie stimuleert mijn hoop,
Ninah
 

Een reactie posten





<< Terug naar start

Archief

juli 2006   augustus 2006   september 2006   oktober 2006   november 2006   december 2006   januari 2007   februari 2007   maart 2007   april 2007   mei 2007   juni 2007   september 2007   oktober 2007   november 2007   december 2007   januari 2008   februari 2008   maart 2008   april 2008   mei 2008   juni 2008   juli 2008   augustus 2008   september 2008   oktober 2008   november 2008   december 2008   januari 2009   maart 2009   april 2009   mei 2009   juni 2009   juli 2009   augustus 2009   september 2009   oktober 2009   november 2009   december 2009   januari 2010   februari 2010   maart 2010   april 2010   mei 2010   juni 2010   juli 2010   augustus 2010   september 2010   oktober 2010   november 2010   december 2010   januari 2011   februari 2011   maart 2011   april 2011   mei 2011   juni 2011   juli 2011   augustus 2011   september 2011   oktober 2011   december 2011   januari 2012   februari 2012   maart 2012   april 2012   mei 2012   juni 2012   juli 2012   augustus 2012   september 2012   oktober 2012   november 2012   december 2012   maart 2013   april 2013   juni 2013   september 2013   oktober 2013   februari 2014   maart 2014   september 2014  

This page is powered by Blogger. Isn't yours?