Geen menu aan de linkerkant? Klik hier!

23 december, 2008   

kyra



Kyra is er niet meer.
Ze was de leukste en de grappigste van de twee poezen waarop ik sinds september paste tijdens dochter-Brechtjes verblijf in Uruzgan. Levenslustig en heel koket. Als ze je wilde charmeren (vaak), dan stond ze daar met voorpootjes over elkaar gekruist als een beeldschone mannequin. En ze hád mooie pootjes, ah!

Toen ze aan het einde van Brechtjes verlof, samen met zusjepoes Tani, bij me terugkwam, was ze magerder. Brechtje vroeg me om poezengras te halen. Deed ik en van die lekkere crèmige melk waardoor de haartjes eruit komen die ze van zichzelf oplikken. Maar er kwamen geen haartjes uit.
Ik ging verse vis halen en tartaar en maakte er ook bouillon van, en dat at ze graag. Ik prakte haar voer, want ik dacht dat ze misschien iets aan haar tanden had (kreeg haar niet zo ver dat ze bekje voor me opensperde), en voerde haar soms ook 's nachts. Of gaf haar poezenmelk. Soms werd ze wat dikker, soms wat magerder. Als ze maar levendig bleef tot Brechtjes definitieve thuiskomst op Nieuwjaar.

Ze was zo lief geworden, dat kleine vrijbuitertje. Ze snorde als ik naar haar toe kwam, en ik mocht haar zelfs op haar buikje aaien. De laatste dagen blijkt ze alleen (een beetje) gegeten te hebben omwille van mij.

Maar gisteren kwam het er van: dierenarts. Charmante vrolijke Kyra bleek een kwaadaardige tumor te hebben, zo groot als een sinasappel, in haar buikje, aan nier verkleefd, aorta, lever en ribbetjes. Zat er al meer dan half jaar, maar zoiets kan op het einde ineens snel groot groeien en zichtbaar worden. Maar vertel dat maar eens aan Brechtje, de poezenmoeder, die in een container in Uruzgan leeft.
In leven houden tot die terug is? Onmogelijk. Kyra had kerst niet gehaald. En Brechtje mag daar om een poes niet weg, de getrouwden zijn daar nu met kerstverlof, en zij is single; bovendien: de reis Kamp Holland-Amsterdam duurt twee en een halve dag. Kyra had de dag van vandaag niet eens gehaald.
Brechtjes broer en ik zijn bij Kyra gebleven toen ze Het spuitje kreeg, en hebben gefluisterd dat Brechtje zo veel van haar hield. En Brechtje heeft in gedachten (de poesjes en zij praatten vaak met elkaar in gedachten) gezegd dat ze mocht gaan.

Maar Tani.Tani jammerde al uren voor de operatie het huis bij elkaar. Ze vóelde het! Toen ik thuiskwam, huilde ze, en praatten we aan één stuk door tot diep in de nacht. Het was haar niet uit te leggen. Haar proberen in mijn bed te krijgen (vooruit dan maar, ik kan eigenlijk geen poezen in mijn bed vanwege luchtwegen) lukte ook al van geen kanten.
Zelfs het kleinduimpje-idee van kleine stukjes lekkere kaas leggen van beneden tot en met mijn slaapkamer, daar deed ze het niet voor. Ook niet als ik poezenblikje op m'n bed zette. Het was zo jammerlijk. Ze wist het gewoon dat haar zusje met wie ze meer dan 9 jaar samen had geleefd dood was. Rond vier uur vielen we allebei uitgeput in slaap.

Vanochtend zag ik dat ze andere oogjes had gekregen.
En ze liet zich aaien.Voorheen krabde ze alleen maar.
Ze ziet dat ik steeds huil, want het is waar wat Brechtje zegt: dat poezen met hun kleine auraatje in jouw aura leven (en andersom ook denk ik), en dat dát hun communicatie met jou vormt.
Kyra en ik hadden elkaar zeer leren respecteren en liefhebben.

Nog negen dagen en dan komt Brechtje zusje Tani halen, alleen haar.

xxxxxxxxxxx


Reacties:
Lieve Hannah,
Wat droef van Kyra!
Wel de juiste beslissing genomen.
Meelevende knuffel,
Janny
 
Och Hannah, ik huil met je mee. Zo'n klein poezenbeest. Zo veel warme liefde na zo hard aan elkaar moeten wennen. En dan die klote kanker........ in een klap weg.
Geef Tani maar alle goeds die je in je hebt van Kiro en mij.
Liefs, liefs, Loes
 
Gelukkig maar dat ze op het laatst nog zo'n band met jou heeft opgebouwd, en gelukkig maar dat Tani zich nu ook rustiger voelt.
 
Lieve, lieve Hannah,

Met vochtige ogen, begin ik aan dit mailtje!
Toen ik je berichtje las, probeerde ik je te bellen om te zeggen dat ik aan je denk!
en dat doe ik steeds... tussen de activiteiten door blijft het in mijn hoofd en hart.

Wat fijn dat jij haar de laatste tijd zoveel liefde mocht geven, en dit ook op het laatst beantwoord kreeg, ook nu van haar zus Tani.
Ondanks en dankzij het verdriet, het gemis, de toenadering van Tani.
Als het kan geef haar maar rescue druppels, en neem zelf ook maar.

Voor Brechtje is het hard om zover te zijn als dit gebeurt, maar wat fijn dat haar moeder en broer deze moeilijke gang gemaakt hebben voor haar en Kyra.
Gelukkig dat Kyra in de laatste maanden bij jou zoveel liefde, aandacht en lekkere hapjes heeft gehad en, zo begrijp ik, niet zichtbaar veel pijn heeft gehad.

Toen onze Rocky (hond) gestorven is, hebben wij haar laten cremeren, en de as later verstrooid op de plek waar ze graag rende.
Zou het Brechtje goed doen om nog de as te hebben?

Lieve Hannah, veel liefs,
en als ik tijd had, bracht ik je een
liefdevolle zakdoek voor al je tranen,

Cocky
 
ach lieverd, ach lieve Tani,
wat kan de dood van een gezelschapsdier je toch raken. Alsof het je kind was.
Meeleven met jullie drie (ook Brechtje),
Klaas V.
 
Hannah, neem me het niet kwalijk, maar jij gaat ook overal zo meer dan voluit in. In het houden van poezen en zo veel andere dingen en dieren en mensen.... Niks verkeerds, hoor, maar dan kost het je ook zoveel verdriet. Dan moet je ook weer heel erg genezen.
Genegen,
Klaas V.
 
Lieve moeder Hannah,

Net lees ik nog weer een keer op de weblog over Kyra en haar heengaan. En naast dat van Kyra is er iets anders dat me raakt. En datzelfde heeft mij al vaker geraakt. Nu geef ik er maar eens woorden aan naar jou toe.
Wat me erg raakt, is de enorme liefde van jou voor Brechtje - die ervaar ik telkens wanneer jij over haar schrijft.
En steeds weer vraag ik me af: Zal Brechtje (durven/willen) zien hoeveel haar moeder van haar houdt?

Hartegroet van Janny (een andere liefhebbende moeder)
 
Het voelt gewoon als een gat, als zo'n poezenbeestje weggaat. Ik weet er alles van. Ze zijn zo eigen.
Laura
 
Zijn dat traantjes, die zwarte verticale streepjes bij haar oogjes?
Anita
 
Nee, dat zijn echte zwarte streepjes, maar voordien zate n daar vrolijke open oogjes boven,
Hannah
 

Een reactie posten





<< Terug naar start

Archief

juli 2006   augustus 2006   september 2006   oktober 2006   november 2006   december 2006   januari 2007   februari 2007   maart 2007   april 2007   mei 2007   juni 2007   september 2007   oktober 2007   november 2007   december 2007   januari 2008   februari 2008   maart 2008   april 2008   mei 2008   juni 2008   juli 2008   augustus 2008   september 2008   oktober 2008   november 2008   december 2008   januari 2009   maart 2009   april 2009   mei 2009   juni 2009   juli 2009   augustus 2009   september 2009   oktober 2009   november 2009   december 2009   januari 2010   februari 2010   maart 2010   april 2010   mei 2010   juni 2010   juli 2010   augustus 2010   september 2010   oktober 2010   november 2010   december 2010   januari 2011   februari 2011   maart 2011   april 2011   mei 2011   juni 2011   juli 2011   augustus 2011   september 2011   oktober 2011   december 2011   januari 2012   februari 2012   maart 2012   april 2012   mei 2012   juni 2012   juli 2012   augustus 2012   september 2012   oktober 2012   november 2012   december 2012   maart 2013   april 2013   juni 2013   september 2013   oktober 2013   februari 2014   maart 2014   september 2014  

This page is powered by Blogger. Isn't yours?