Een Moederbeeldje, 35.000 jaar oud, en zeer onlangs gevonden in Duitsland, in de Zwabische Jura, een gebied dat bekendstaat om de vele archeologische vondsten. Het beeldje is gemaakt van de slagtand van een mammoet. Volgens de onderzoekers gaat het om de "oudste vorm van figuratieve kunst" ter wereld. "De eigenschap van dit beeldje dat ongetwijfeld de meeste aandacht vraagt, is de expliciete, bijna agressieve, seksuele natuur gericht op de seksuele karakteristieken van de vrouw", aldus onderzoeker Paul Mellars van de Universiteit van Cambrigde, die over de vondst schrijft.
Precies een eeuw geleden werd er ook zo'n beeldje, maar wel 'jonger', gevonden. Het staat nu bekend als de Venus van Willendorf. Volgens de onderzoekers ging het toen om "een idealisatie van de vrouwelijkheid. Alle vrouwelijke geslachtskenmerken zijn als vruchtbaarheidssymbolen overdreven weergegeven, zoals de volle borsten, dikke buik, venusheuvel, dijen en billen."
In alle twee de gevallen gaat het om een vasthoudbeeldje: zonder hoofd, het kan niet staan, en is waarschijnlijjk met een koordje om de hals gedragen. Dus kunst? Schei uit, zeg! Hier is 'gewoon' sprake van magisch denken, magisch ervaren.
Waarom raakt dit nieuwe zeer oude Moederbeeldje me zo?
Omdat er sinds een tijdje 'Vrouw' in de lucht zit.
Niet op de feministische manier.
Mijn dochter, Groen Links feministe, en ik spraken vanochtend nog over de rampzalige manier waarop we hier vrouw en werk en kinderen combineren.
Nee, ik bedoel diep- en diep- en nog dieper-Vrouwelijk: het facet dat ondergesneeuwd is in onze culturen, en zich nu toch, zachtjes weer op nieuwe wijze (Nooit teruggaan naar het verouderde; daar kan ons bewustzijn niet tegen!) omhoogwerkt aan de randen van ons bewustzijn:
het Veld van verbanden, het Veld van verwevenheden, het Levende Veld dat Mogelijk maakt, de bedding, de oerschoot.
Er verschijnen boeken die -zonder het vrouwelijk te noemen overigens- de aandacht vestigen op dat Weefsel: Teule bv met zijn 'Wat Darwin niet kon weten', Fagg met zijn 'Elektromagnetisme en het heilige', en Lynn Taggart: 'Het Veld'.
Wij worden, en dit is nog boeiender, zelf daar gevoeliger voor.
Tijdens afgelopen WESAK bv waren er behoorlijk wat mensen die dezelfde licht-verbindende ervaringen ondervonden.
Mensen vertellen me ook steeds vaker over dromen die zij over anderen krijgen, zonder dat ze het doen en laten van die anderen eigenlijk kennen.
En over sterk toegenomen gevoeligheid voor het wereldgebeuren en het gebeuren in onze Aarde.
Ik oefen zelf al jaren in het waarnemen van verbindingen, van de ruimte-tussen.
Onze cultuur heeft zich sterk op beweging gericht, niet zozeer op ruimte (geven). Op prestatie door beweging, en niet zozeer op achtergrond/bedding. Op zichtbaar te controleren zorg, en niet op onzichtbare onmeetbare aandacht, genegenheid, ondersteuning-alleen-al-door-er-te-zijn. Op de mannelijke sector dus. Dit is geen aanklacht; dit is gewoon de golving van de tijd.
Als de tijd kantelt, geeft ze signalen af. Toen er in onze religieuze bewustzijns plaats vrij kwam voor wat alternatievere denkbeelden over gnosis, ontdekte men (1948) de Dode-Zee-rollen. Daar was het toen 'de tijd voor'.
Toen in de eerste decade van de vorige eeuw de tijd rijp werd voor vrouwen-inbreng, groef men de Venus van Willendorf op. (En nu even teruglezen naar wat de wetenschap er toen van zei (!), en nu van dat oudere beeldje zegt (!), je weet niet wat je leest!!!). Ze werd wereldberoemd. Daar was het toen 'de tijd voor'.
Nu raken mensen rijp voor een deelname van het Vrouwelijke aan ons denken, voelen en Zijn: het onderkennen van het weefwerk van verbanden en verbindingen, ònder ons individualisme. En nu wordt er een nog ouder Moederbeeldje gevonden.
Zulke beeldjes zijn geen kunst.
Ze komen voort uit magisch denken.
Magisch denken is het besef dat als er iets op één plek gebeurt het tegelijk op andere plekken kan plaatsvinden.
Hoe?
Gewoon, door bewust of onbewust gebruik te maken van de verbanden en verbindingen die er al sinds het begin van onze tijden liggen.
Roep je het een, dan roep je het andere op dat er affiniteit mee heeft.
Op deze manier dromen we over elkaar.
Op deze manier glipt er 'stom toeval' in ons leven.
Op deze manier verstaan we elkaar niet door woorden, maar 'binnendoor'.
Op deze manier schept de evolutie een bedding voor voortgang, al aangevoeld voor de gevoeligen, die hopen.
Zo een ben ik.
Mijn hartehoop is toegenomen sinds ik dit beeldje zag.
Toegenomen in blije warmte:
Zij Komt!
Zie ook: Zij Komt 2, 20 mei 2009De bovenste twee afbeeldingen zijn die van het pasgevonden Moederbeeldje;
de onderste van de 'jongere' Venus van Willendorf.
Vergelijk ook op de Poort-site: Graancirkels en Ruimte op
http://www.stichtingpoort.nl/?mei%26nbsp%3B2e_helft
Een reactie posten