Geen menu aan de linkerkant? Klik hier!

25 december, 2009   

12 nachten de grens over


Hé, kijk nou toch! Precies op kerstavond: weer een nieuw verlichtingsmagazine gestart, zie ik op mijn mail. Zelfs verkrijgbaar in de kiosk. Blader blader: weer hetzelfde: persoonlijke happiness, persoonlijke spirituele voldoening en welbehagen, waw en mjam.
Is Dit de Bedoelde Mens?

Tijdens deze 12 heilige nachten voel ik me net een driekoninkje: op mijn kameel een ster volgend waar ik op hoop, en waarvan ik weet dat die bestaat, waar.....
Gaat het nog steeds om persoonlijke verlichting? Om oppoetsing van lijf, leden en mind? Tijdens de tweede helft van het afgelopen jaar ben ik nachten lang de diepe dalen van het collectieve door ‘mogen’ wandelen. Wat ik daar aan collectief-menselijke gewondheid aantrof, tart elke beschrijving, is te snerpend voor welk woord dan ook. Werkelijk, deze mensheid is gestoeld op verdriet, gewikkeld in onvermogen, verkrampt aan zielepijnen, en massa’s mensen op deze wereld acteren die nog steeds uit, gedwongen door hun omstandigheden, gewrongen in herhaling, en toch....

Wat ik aan die barre tochten overhield, behalve herinneringsbeelden die op mijn netvlies gebrand blìjven staan, is mededogen. Mededogen met òns. Deze mensheid toch, acherm. Wij als mensen toch, acherm.

Ik zoek de ster.....ik trek uit voor die ster....Ik weet het zeker: nu is de tijd gekomen om te leren onze mensenarmen uit te slaan, energetisch de mogelijkheden aan te spreken die we óók hebben naast die vrome eigen verlichting die ons ieder een eigen hemeltje moet opleveren: ik noem maar iets: met een kleine groep energetisch aanwezig staan, een uur lang, op een plein in Jerusalem, ergens tussen de Gouden-Koepel-Moskee en de Olijfberg, alleen aanwezig staan, en alleen energetisch. Wel eens geprobeerd?
Je hoeft er Nederland niet voor uit. Samenkomen in stilte en dan de aanwezigheid die je als mens hèbt, samenvoegen en verplaatsen naar daar. Zonder iets te willen. Zonder partijdigheid. Gewoon samen aanwezig zijn als een stel Goddelijke Mensen bijeen. Energetische getuigen van hoop, van weten, van toekomst. Hetzelfde kan in de sloppenwijken van Venezuela-stad, of van Johannesburg. Of in het bejaardentehuis waar Alzheimermensen huilen om kerstliedjes die hun raken maar die ze niet meer kunnen plaatsen.Denk niet dat dit gemakkelijk is. Ik zeg je uit ervaring: lijfelijk erheen gaan en een kristal daar begraven is gemakkelijker. Energetisch aanwezig blijven op een plaats van pijn kost kruim, en doet (nog) onbehoorlijk pijn.




Wij hebben niet alleen zintuigen en potenties voor onszelf. Wij zijn liefdeswezens. Wij dragen ook onontdekte mogelijkheden in ons waarmee we het leven voor anderen sferisch draaglijker kunnen maken. Waarmee we diepgewonde plekken zonder enige poespas kunnen helen. Aanwezigheid is een bijzonder ding. Aanwezig-zijn is niet gekoppeld aan je lichaam, en zelfs niet aan dit leven van jou. Je kunt met enige oefening overal aanwezig zijn, alleen of met een groep. Helend. Oplichtend.


Een mensenleven alleen voor jezelf is zo nauw. Een mensenleven waarin je een en ander voor anderen betekent is al een stuk wijder. Maar we kunnen nog wijder, heb ik afgelopen jaar geleerd. Tot nu toe werkten we en leden we voor onszelf. Om in een hemel te komen, welke dan ook. En dachten we dat we geen pijn meer hoefden te voelen als we zelf maar verlicht waren.

Het werd zelfs een soort graadmeter: ‘gossie, heb jij nog steeds zo’n last van die heup? Ben je toch nog niet goed bezig, denk ik...’
Wat ik ingezien heb, is dat mensen, ook ik, eerst werken aan zichzelf, heel goed.
Dan aan anderen, ik ook, en ook dat ging niet altijd van een pijnloos dakje, maar het is toch ook heel goed.
Maar dan krijg je mensen die opengebroken worden richting collectief. Heb ik daar in de vorige maanden ietwat gesluierd over geschreven, vandaag is de dag dat die behoedzaamheid weg kan:
er ligt aan de grond van ons menszijn niet alleen een persoonlijk karma, goed en slecht, maar ook een collectieve historie van goede wil, extase, machteloosheid, pijn en heel veel onnoemelijk verdriet.
Wie kan dat aangaan? Wie heelt dat?
Geen enkele wereld onder de sterren kan verlicht raken als de mensen van zo’n wereld alleen aan eigen zielenheil denken. Dat is een schending van de natuur. In wezen zijn wij, op een klein stukje na, één grote ziel. Daar hebben we als mens ook een bedrading voor, mogelijkheden voor. De Groten van de Aarde wisten dat, en stelden zich ter beschikking, stelden hun aanwezigheid ter beschikking. Zij omvatten, ieder op eigen wijze, de dualiteit tussen ik en het/de andere.
Zij leefden voor een deel een heel stuk collectief, door hun daarin-aanwezig-willen-zijn. Zij hoorden de roep.
Nu horen velen de roep, en wij zijn geen Groten, maar wel te groot geworden voor slechts persoonlijk toe te passen heil.
Mensen zoals u en ik zoeken in deze twaalf heilige nachten de ster die zich niet alleen boven hun eigen huisje beweegt. Luisteren naar een toon in de nacht, zomaar.
Duizenden engelen, ik spreek uit ervaring, leren deze mensen om hun tentakels wijder uit te spreiden, hun energetische mogelijkheden in te zetten bij pijn- en brandhaarden in deze wereld. Om zonder zelf iets te willen en zonder zelf te bedenken wat goed zou zijn hun pure aanwezigheid ter beschikking te stellen daar waar die aanwezigheid nodig is. Ja, je kunt die verplaatsen. Ja, met een groepje dat dit kan kun je een lamp zijn in de afgronden van duisternis in de Overziel van onze mensheid.
Ja, het kost je kruim, zoiets. Je wordt er moe van en je krijgt pijn. So what?
Waar blijft het magazine, waar blijven de workshops die mensen aanreiken hoe we onze draden met anderen kunnen hanteren, ten bate van anderen, ten bate van wat liefde in de wereld?
Zie je die ster? Hoor je die roeptoon?






Reacties:
een enthousiasmerend artikel zoals alleen jij dat kunt schrijven.... en zo actueel, hartewarme kerstgroet,
Klaas V.
 
nnah, dank voor je inspirerende Kerstboodschap, prachtig!
Wanneer zijn die twaalf heilige nachten ook weer precies?
Dank bijvoorbaat HarteLiefs Margriet
 
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
 
Natuurlijk! Als we echt in eenheidsbewustzijn kunnen komen, en werkelijk iederéén belooft dit, dan hebben we ook de 'bedrading' ervoor! En kunnen we die ontwikkelen....
Lia Verdaasdonk, Haelen
 
voor Margriet van de 2e post:
Beginnen bij 1e kerstdag, nacht van 25 op 26 december, dan 12 nachten lang, kom je uit op Driekoningen............... Maar dit is een christelijke duiding bovenop een Germaanse (zoals ze kerken bouwden op ruïnes van Germaanse heiligdommen): daar waren het de twaalf nachten van de heilige jacht: als Wodan en de zijnen de hemelen onveilig maakten op jacht naar Groot Wild.....
 

Een reactie posten





<< Terug naar start

Archief

juli 2006   augustus 2006   september 2006   oktober 2006   november 2006   december 2006   januari 2007   februari 2007   maart 2007   april 2007   mei 2007   juni 2007   september 2007   oktober 2007   november 2007   december 2007   januari 2008   februari 2008   maart 2008   april 2008   mei 2008   juni 2008   juli 2008   augustus 2008   september 2008   oktober 2008   november 2008   december 2008   januari 2009   maart 2009   april 2009   mei 2009   juni 2009   juli 2009   augustus 2009   september 2009   oktober 2009   november 2009   december 2009   januari 2010   februari 2010   maart 2010   april 2010   mei 2010   juni 2010   juli 2010   augustus 2010   september 2010   oktober 2010   november 2010   december 2010   januari 2011   februari 2011   maart 2011   april 2011   mei 2011   juni 2011   juli 2011   augustus 2011   september 2011   oktober 2011   december 2011   januari 2012   februari 2012   maart 2012   april 2012   mei 2012   juni 2012   juli 2012   augustus 2012   september 2012   oktober 2012   november 2012   december 2012   maart 2013   april 2013   juni 2013   september 2013   oktober 2013   februari 2014   maart 2014   september 2014  

This page is powered by Blogger. Isn't yours?