Geen menu aan de linkerkant? Klik hier!

27 maart, 2010   

herrijs hernieuw






Heel, heel lang geleden hield ik een feministische lezing voor Groningse studenten.
Omdat je in die tijd niet meetelde als je het niet in kaders van Marx' Das Kapital' kon zetten, had ik mij dat werk grondig eigen gemaakt. Eerlijk gezegd, met moeite: een groot stuk van m'n hart treurde erbij. Alleen wist ik toen nog niet, jong en overmoedig als ik was, wàt voor een stuk hart.
Maar die zaal kreeg ik plat.
Mijn naam reikte daardoor tot in Amsterdam, het hoogste wat je emancipatoir kon bereiken.

De treurnis in mijn hart maakte me toen behoorlijk burned out. Heel geschikt dus om dieper inzicht in te laten dalen.
Enkele weken nadien zwoer ik mezelf nooit meer iets te schrijven of uit te spreken bij een lezing wat niet eerst door m'n eigen levende beleving was gegaan. Nooit meer (marxistische of andere) ideologie, nooit meer theorie, alleen het geleefde.

Tot op de dag van vandaag.
Een moeizaam stel weken ligt achter de rug. Oude kaders, persoonlijke en kaders van dienstbaarheid, waren kennelijk aan vervanging toe. Persoonlijk de bodem van gewondheid bereikt. Maar dát is nog tot daan toe. Zoiets verandert je blikveld op jezelf. Zoiets is dan uiteindelijk eigenlijk een bevrijding.
Wezenlijker zijn de kaders van dienstbaarheid. omdat je je leven een bepaalde zingeving hebt gegeven. Dan ben je geneigd om die zingeving vast te houden. Ook als de tijdsgeest zo drastisch verandert, als nu, dit jaar, deze maand.
Eigenlijk dank je je recht van leven aan die zingeving, en dat zou niet moeten mogen. Want dan kijk je te weinig naar voor wie en wat je op jouw manier dienstbaar wilt zijn. Goddank kreeg ik prikkels van mensen rondom die me aanjoegen tot beter kijken, all rounder, letterlijk. En gaf ik dus een Poort-groep-project terug. Omdat dit stuk, dit laatste stuk van het oude, het eerste stuk van de transit naar het nieuwe, helemaal zelf-verantwoordelijk belopen 'moet' worden, door iedereen.

Wat ben ik dan nog?

Nu, na enkele behoorlijk ontledigende weken, zeg ik: 'een verwoorder'. iemand die taal kan geven aan wat collectief gebeurt, en die het daarmee misschien wellicht waarschijnlijk voor andere padgangers wat bevattelijker, herkenbaarder en inzichtelijker zou kunnen maken.
Ik herrijs, hernieuw mijn eed: alleen wat be-leefd wordt, niets meer, maar ook niets minder.

Labels:



Reacties:
Ja! Herken! Vooral je woord 'ontlediging'.....
Anna
 
alleen wat leeft....
Klaas V
 
Als reactie op je herkenbare tekst een gedeelte uit mijn dagboek van deze week.
'In de loop van mijn leven heb ik regelmatig in stilte de wens uitgesproken dat mijn leven vervuld mag zijn met liefde. En geleidelijk aan en onontkoombaar wordt die wens vervuld. Ik ervaar dat deze wens zowel een geschenk is, een belofte, een aanwijzing als een opdracht. Misschien omdat ze aansluit bij wie ik in wezen ben?
Doet me denken aan het woord "in-gelukkig".
Hartegroet Ine
 
Lieve, lieve Hannah,

Ik las je weblog ennnnnnnnn ben verbijsterd en eigenlijk ook weer niet. Gisteren stuurde ik je een kaart, misschien heb je deze al ontvangen, met de mooie tekst van Savitri. Hoe kan dit en ja, zo werkt het dus. Het hart maakt een sprongetje.
Ook je maandartikel bevestigd weer precies wat ik voelde dat besloten moest worden. Het hospicewerk, wat ik 6 1/2 jaar met liefde mocht doen, heb ik met pijn in het hart en tevredenheid vorige week losgelaten. Steeds maar weer luisteren waar ik naar toe mag stromen.
In juli ga ik 10 dagen in retraite, vipassana meditatie. Ik voel een sterke drang dat het mag, vorig jaar wilde ik ook en heb toen toch besloten het niet te doen. Nu wel. Stap voor stap.

Liefs Wilma
 
Commentaar: lieve, lieve Hannah, ik voel me zoooo verbonden in jouw werk, woorden en proces. Ik dank je diep dankbaar hoe je je leven met miij/ons deelt. Telkens als ik jou lees, via de site, je artikelen, je weblog of tijdschrift, springt mijn ziel op van herkenning. er is dan een juichend YES...YES...YES....een vertaling van wat bij mij zo vaak woordeloos is maar zo gevoeld wordt en \'geweten\' is . Op zo\'n moment van herkenning ervaar ik pure bliss die niet meer om woorden vraagt maar ervaren wilt worden Lieve Hannah, lieve ziel, we ervaren de overgangen....jij en ik ervaren de nieuwe dimensies. Autonoom \'worden\'IN verbondenheid. wat een ervaring. Me steeds meer en meer deel voelen van het geheel in al haar/zijn dimensies. Alles is goed...wat een vrijheid. Dank je voor de woorden die je mij geeft om het mezelf te horen zeggen. Ik wens je een diep ervaren toe van het leven in de paradox, daar waar de creatie plaats vindt. Maar ook wens ik je toe dat je spoedig je plekje zal vinden waar de rust je zal omarmen. En ondertussen.....heel veel sterkte met de rotherrie die renovatie met zich meebrengt. ik hoop dat je goedwerkende oordopjes hebt. ik omarm je, hartegroet, Carolien Ik lees je.....I see you....
 
Dit hoort er nog bij, bij de derde reactie: Savitri die eindigt met de laatste twee regels; Liet in een woord het hart van wijsheid slaan en sprak onsterflijke dingen door sterflijke lippen
Wilma
 
Bedankt Hannah,voor het moedig
voorbeeld.

Aagje Bakker
 
POORT met jou erin is voor mij een levend baken. Ook merk ik dat het jou soms zwaar valt, maar je gaat toch door. Daardoor ben je een geschenk voor mij.
Elise W., Haaksbergen
 
Ja, Hannah, ik (her)ken jou als 'verwoorder'. Daarmee spreek je aan, raak je.
Ik wil graag de volgende tekst met je delen.

Uit: 'De Kleine Prins' van Antoine de Saint-Exupéry 'Dit is mijn geheim. Het is heel eenvoudig: alleen met het hart kun je goed zien. Het wezenlijke is voor de ogen onzichtbaar.'

Mijn hart beschouw ik als een kostbaar geschenk waarmee ik verbonden ben met mezelf, het Zelf, met anderen, de wereld om me heen. Daarin is goed hetzelfde als God. Ik leef vanuit mijn hart door mijn verlangen te volgen naar liefde, schoonheid, vreugde en rechtvaardigheid die me in staat stellen te scheppen, te groeien, keuzes te maken en beslissingen te nemen die daarmee overeenstemmen.
Het kent de vreugde die vaak verscholen is in kleine dingen en kan anderen daarin in laten delen. Met mijn hart kan ik dingen waarnemen die over het hoofd gezien worden.
Mijn hart kent pijn en weet tot de bodem daarvan door te dringen om te zien dat verdriet de prijs is van de vrijheid, het besef van mijn eigen tekort in het licht van wat mogelijk is en pijn de sluier over mijn vermogen om liefde te geven en te ontvangen. Daarin ben ik en kan ik er voor anderen zijn, welke weg ze ook afgelegd hebben en hoever ze ook onderweg zijn. Me openstellen voor haar of zijn pijn. Dan hoef ik niet te troosten maar is mijn aanwezigheid genoeg. Dan kan ik stil zijn, stillen, in het weten dat het uiteindelijk niet gaat om wat verloren ging, maar wat ongeschonden is (gebleven) en wat je daarmee schept in je leven. In het toelaten van mijn eigen pijn heb ik de kracht van de ziel ontdekt, de onbegrensdheid van de geest.
Mijn hart weet ook wat vreugde is, al is het niet meer de onbevangen vreugde die ik ken uit mijn vroege kinderjaren. Het is meer een bewust verworven vreugde die minder afhankelijk is van anderen en die ik kan delen zonder dat verschillen en omstandigheden een rol spelen.
Door in verbinding te blijven met mijn hart heb ik mijn kind-zijn achter me kunnen laten en mijn verlangen gezien, gehoord en begrepen te worden kunnen omzetten in een veelomvattender verlangen n.l. het verlangen om de wereld te kennen en anderen te zien en te begrijpen.
Om ouder te worden (in de dubbele betekenis van het woord). Om te ontdekken dat het 'moederlijke' aspect in mezelf niet alleen betekent dat ik kan zorgen voor de onmiddelijke behoeften van een ander, maar ook het besef dat ieder mens een eigen bestemming en karakter heeft en de vrijheid te worden wie zij of hij is, op haar of zijn eigen wijze.
Dat heeft me vrijer gemaakt. Vrijer om ieder moment te kiezen voor elke gedachte, elk woord dat ik uitspreek en elk gebaar dat ik maak.
Vrijer om te luisteren naar de stem van mijn geweten, dat wat ik weet.
Vrijer om te vergeven, mijn gekwetstheid op te geven, mijn behoefte om verstaan te worden. Vrijer om te geven, zonder meer. En zonder dat ik anderen veroordeel die dat naiëf vinden, ongezond of onpraktisch. Ook zonder dat ik redenen hoef aan te voeren voor wat ik doe of laat omdat ze er niet meer toe doen.
Mijn hart is als een 'windstille' ruimte overal tussenin, waar gedachten en gevoelens tot rust komen, geheugen en herinneringen naar de achtergrond verdwijnen en mijn dag-en nachtbewustzijn verbonden zijn met wat echt is, eenvoudig, en waar(achtig). In die ruimte kan ik buigen voor een grotere wil dan de mijne die me ingeeft waar het om en die me de weg wijst al weet ik niet waarheen.

 
fantastisch helder, je artikel over pedofilie in de kerk op je site, reikt ver,
Michael Verwoerd, Liège
 

Een reactie posten





<< Terug naar start

Archief

juli 2006   augustus 2006   september 2006   oktober 2006   november 2006   december 2006   januari 2007   februari 2007   maart 2007   april 2007   mei 2007   juni 2007   september 2007   oktober 2007   november 2007   december 2007   januari 2008   februari 2008   maart 2008   april 2008   mei 2008   juni 2008   juli 2008   augustus 2008   september 2008   oktober 2008   november 2008   december 2008   januari 2009   maart 2009   april 2009   mei 2009   juni 2009   juli 2009   augustus 2009   september 2009   oktober 2009   november 2009   december 2009   januari 2010   februari 2010   maart 2010   april 2010   mei 2010   juni 2010   juli 2010   augustus 2010   september 2010   oktober 2010   november 2010   december 2010   januari 2011   februari 2011   maart 2011   april 2011   mei 2011   juni 2011   juli 2011   augustus 2011   september 2011   oktober 2011   december 2011   januari 2012   februari 2012   maart 2012   april 2012   mei 2012   juni 2012   juli 2012   augustus 2012   september 2012   oktober 2012   november 2012   december 2012   maart 2013   april 2013   juni 2013   september 2013   oktober 2013   februari 2014   maart 2014   september 2014  

This page is powered by Blogger. Isn't yours?