Geen menu aan de linkerkant? Klik hier!

15 maart, 2007   

het oude leren


Laat me maar meteen met de deur in huis vallen: ik ben bijna 69, en ik ga in juni (voor de 5e keer) naar mijn geliefde Turkije, maar deze keer totally basic: drie weken in een gewoon huis, in een gewoon Turkse-mensen-dorp, en op m'n eentje. Anders dan aan de hotelkust waar je geen woord Turks hoeft te kennen, kennen ze in dit dorp geen woord Engels.
Dus ben ik al sinds de herfst Turks aan het leren, het is een prachtig-klinkende taal, maar hij valt ècht nìet mee!
Ik geniet via Nedwerk Turkije, in een klein groepje, van een uitstekende leraar die je de taal laat dóen: spreek, spreek, spreek. Hij is echt goed in uitleggen, en ik kan het weten, want ik leidde tot aan m'n pensioen leraren (Nederlands) op, en volg nog elke dag alle onderwijsvernielingenvernieuwingen op de voet.
Maar gisteren onderging ik de onderwijsconfrontatie van m'n leven.
Turks studeer ik vlijtig,
elke dag, behalve donderdags want dán moet ik bijkomen van de klap van de les op woensdagavond waar je ervaart dat je nóg níks weet,
via de enige weg die ik dacht dat er bestond: grammatika en woordjes leren, en dit allebei elke dag anderhalf uur zeer geconcentreerd. De meeste vragen die ik heb zijn dan ook grammatikavragen, want Turks is enerzijds heel consequent, anderzijds ook heel speels. In het kleine groepje waarin we intensief les krijgen, merkte ik dat de anderen bij mijn vragen ogenblikkelijk afhaakten. Dus gooide ik de vraag in de groep van waarom. Blijkt dat zij de grammatika helemaal niet gebruiken, terwijl het Turks stikt van de naamvallen (6), achtervoegsels, klinkerharmonieën en wat dies meer zij.
Nóg had ik niks in de gaten: 'hoe doen jullie dat dan?'
'Gewoon op het gevoel.' Leraar rond de 40, een vrouw iets meer dan 40, een vrouw rond de dertig, andere achterin de 20, inclusief leraar knikken ze allemaal heftig.
'Jij ook?' vroeg ik m'n allerwegen-gediplomeerd leraar. 'O ja,' zei die, 'ze lieten wel de wetenschappelijke methode op mij los, maar dat ging absoluut niet. Ik ben gewoon met klanken begonnen.'
Met wetenschappelijke methode bedoelde hij: grammatika!
Grammatika! = wetenschappelijk = oud! Grammatika, de bodem van mijn docent-Nederlands-ziel!

Pas toen begon het mij te dagen dat ik met een volgende generatie te maken heb die met een taal gewoon in het diepe gegooid wordt. Pas toen begon het mij te dagen waarom die schat van een leraar een keer mijn voorbereiding van een moeilijke leestekst in het oog kreeg en uitriep: 'mijn hemel, dat lijkt wel een diepte-analyse'.
Ik ben oud!
Ik ben nog van een generatie die een taal aan de hand van regels en constructies leert. Ik zou het op m'n gevoel niet eens kúnnen leren!
De leraar, Peter, zag mijn sprakeloosheid (hij is overigens heel goed in grammatikaal beantwoorden, en zijn leerboek is ook een echt goed leerboek daarin; anders was ik al lang verdwaald gezwommen) en zei: 'maar er zijn méér manieren om een taal te leren.' De anderen knikten heftig.
Maar ik voelde mij oud, oud, van een generatie die zo achterhááld is in leermethoden! Alsof ik een fossiel was. Van het oude leren, voel je?
En vandaag snáp ik nog niet hoe je zonder grammatika goed een taal kunt leren, ik snáp het niet.

'Maar', trachtte hij me te troosten, 'er komt weer een nieuwe generatie aan: ik zeg tegen mijn (Nederlandse) leerlingen: 'pak je boek', en ze kijken me met lege ogen aan. Dan zeg ik: 'dat is zo'n vierkant ding, weet je wel, met een harde rug en als je het bij die harde rug vastpakt en heen en weer wappert, dan zie je allemaal blaadjes met lettertjes erop. Dan snappen ze het: o, een bóek! Want zij zijn al helemaal beeldtalig geworden. Zij kennen bijna geen woorden meer!' De anderen knikten: zo zijn hun kinderen ook.
Ik was níet getroost en ook niet te troosten.
Sterk gekrompen hompelde ik naar huis.
Waar hoor ik nog?
Ik ben van het óude leren.....
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Reacties:
Lieve Hannah, aaach...Ik heb met je te doen!!! Maar IS het wel het nieuwe leren?? Toen ik, heel lang geleden mijn kleutertjes op de montessorischool zag leren lezen op twee verschillende manieren en ze kozen zelf voor hun manier!, toen merkte ik tot mijn grote verrassing die verschillen. De een leerde letter voor letter en de ander pakte het hele woord, en hele woorden.
Iets daarvan herken ik in wat jij nu schrijft. Troost je, deze manier is jouw manier, kan het ZO niet zijn??
Dikke zoen Margriet (vH)
 
Oooh....tuurlijk, Margriet (vH)! Oen dat ik ben.
Dat betekent bovendien dat het aanvoelsmatige leren (wat Niet het Nieuwe Leren is, dat is meer: wat wenst de cliënt vandaag?) veel waardevoller is dan dat ik aannam.
Een juf blijft een juf, dus.
Maar ik had dan ook geen Montessori, maar NONNEN. Dit scheelt kennelijk àlles!
Superzoen, Hannah
 
ga jij alleen in een Turks dorp? zonder enige bescherming van hotel of zo? als oudere vrouw? zou'k nooit durven.
ook niet wensen overigens. wat is daar nou aan?
wilma te V.
 
zou ik het anders doen?
alleen met de sterren die daar echt piepkleine bolletjes licht zijn, in een onvervuilde hemel.....
 

Een reactie posten





<< Terug naar start

Archief

juli 2006   augustus 2006   september 2006   oktober 2006   november 2006   december 2006   januari 2007   februari 2007   maart 2007   april 2007   mei 2007   juni 2007   september 2007   oktober 2007   november 2007   december 2007   januari 2008   februari 2008   maart 2008   april 2008   mei 2008   juni 2008   juli 2008   augustus 2008   september 2008   oktober 2008   november 2008   december 2008   januari 2009   maart 2009   april 2009   mei 2009   juni 2009   juli 2009   augustus 2009   september 2009   oktober 2009   november 2009   december 2009   januari 2010   februari 2010   maart 2010   april 2010   mei 2010   juni 2010   juli 2010   augustus 2010   september 2010   oktober 2010   november 2010   december 2010   januari 2011   februari 2011   maart 2011   april 2011   mei 2011   juni 2011   juli 2011   augustus 2011   september 2011   oktober 2011   december 2011   januari 2012   februari 2012   maart 2012   april 2012   mei 2012   juni 2012   juli 2012   augustus 2012   september 2012   oktober 2012   november 2012   december 2012   maart 2013   april 2013   juni 2013   september 2013   oktober 2013   februari 2014   maart 2014   september 2014  

This page is powered by Blogger. Isn't yours?