Geen menu aan de linkerkant? Klik hier!

09 oktober, 2007   

"hier beneden/waar de vormen zijn, is het niet, halleluja!"



Tweeduizend jaar lang streefde deze beschaving hemelwaarts, omdat het 'hier beneden niet was'. Niet toevallig ging dit samen met een diepe afkeer van ruimhartig leven, èn van de vrouw.
Of was het levensangst? Kan ik best in komen, want het bestaan wás niet zo veilig in die tijd, en vrouwen hadden er (soms noodgedwongen) toch wel zin in.
God zij dank leven we nu in een heel andere tijd. Iedereen mag hardop denken, en openlijk voelen in 't openbaar. New Age and After hebben ons Verlichte/Opgestegen Meesters gebracht (weinig vrouwen daartuussen overigens, raar), losgeweekt van Christendom via opbeurende ~Boodschappen, en, zo zou je kunnen zeggen: we hoeven niet meer te streven naar omhoog, maar we kunnen ons eindelijk eens goddelijk (want dat hebben we geleerd: goddelijk zijn wij) genietend gaan vermeien in de vorm, hier, nu.
Dàt dacht je.
Vorige week brachten vrienden een dvd mee van Eckhart Tolle: Findhorn Tapes (uitg. Ankh Hermes).
Eckhart Tolle geldt als een Meester. Hij veranderde (daarom?) zelf zijn naam in Eckhart, want hij heette gewoon Ulrich, maar Eckhart appelleert natuurlijk aan de grote laat-middeleeuwese mysticus Meister Eckhart (ècht een grote! serieus). Eckart Tolle verklaarde zichzelf verlicht op z'n 29e.
Tolle die 'De Kracht van het Nu' en andere inspirerende en veelgelezen boeken op zijn naam heeft staan, sprak nu over het verkiezen van de vormloosheid boven de vorm. Dit leven, ons leven in de vorm, moet je eigenlijk loslaten, helemaal over je linkerschouder gooien, want de vormloosheid (misschien bedoelt hij je ziel, of je geestvonk), tijdloos en vlekkeloos als die is, is verre te prefereren boven het dagelijkse gewroet met je (pijn-)lichaam. Want:
"Alle vormen zijn tijdgebonden." Waar!
"Structuren zijn onstabiel." "Waar!
"Wees in het nu!" Waar!
"Leef vanuit en voor het vormloze!"
Zijn stijl is genoeglijk. Hij spreekt zacht, heel lang, met kleine lachjes voor zichzelf. Allemaal stellende zinnen. Geen enkele vraag, ook geen openingen daartoe.
En toch. Heb ik het niet eerder gehoord: 'hier beneden is het niet'?
Er zìt iets in als hij betoogt: 'leef alsof je in het vormloze bent,- en je ziet dat de dood niet bestaat.' Waar! Waar!
Maar.
Op de dvd vertelt hij gemoedelijk dat mensen hem hadden gezegd dat als zij hem hun 'verhaal' (zo noemt hij het leven in de vorm, een verhaal dat je moet skippen) vertelden dat hij dan glimlachte. Een mevrouw was iets uit haar leven, pardon: verhaal, komen vertellen, en zijn glimlach zonder uitleg daarvan onthutste haar.
Ìk, maar wie ben ik, zou het schofferend vinden t.a.v. die mevrouw. Nogal superieur, nogal intimiderend. Maar hij vindt dit zo gewoon dat hij het doodgemoedereerd op die dvd vertelt, als bewijsstuk voor zijn stelling dat het helemaal niet om iemands bewogen leven -wéér excuus, ik bedoel natuurlijk 'verhaal'- gaat, maar om het vormloze dat deze mevrouw nog niet heeft bereikt.
Ik was flabbergasted (de dvd was Engelsgesproken) en uitte dit ook naar mijn vrienden. "Maar dat doet hij niet als methodiek!" stelden zij. Nee, zeg, zou er nog bij moeten komen ook.

Ineens zag ik het. Schitterend intellect, die Tolle! Waanzinnig origineel (hoewel...). Maar errug bleek. Wat hij presenteert lijkt fantastisch, en dat is het ook, want het is gewoon de zoveelste -briljante- constructie in de trant van 'hierbeneden, in de vorm, is het niet.'

Misschien komt het doordat ik een vrouw ben, en vele kinderen het vibrerende leven heb geschonken. Of doordat ik van heel gewone gezellige Brabantse komaf ben. Of doordat ik van lekker eten hou, maar de wrijving ervaar van daar niet altijd de middelen voor te hebben. Of ontroerd raak als een lieve vriendin mij een prachtige zelfgeschoten foto van vliegenzwammen in haar bos stuurt. Of gewoon, doordat ik leef, en bij mezelf nogal ordinair denk: "als ik bedoeld was om vormloos te leven, dan was ik wel zonder enige vorm, hè?"
In ieder geval heb ik door te leven geleerd om diepe achting te hebben voor elk mensenleven, in die totale driedimensionale vorm. Achter elk gezicht dat ik ontmoet, ligt een driedubbeldikke roman. Maar veel spannender en ontroerender dan welke roman dan ook. Of het nu de cassière bij de Jumbo is, of iemand in mijn multicultiflat. Zij zijn lévens!
In ieder geval heb ik dank zij behoorlijk wat levenswrijving geleerd elke dag zeer bewust dit leven aan te gaan, en te omarmen, en kijk: dan openbaart de zin van iedere minuut zich aan je.
En in ieder geval heb ik geleerd dat verbondenheid, betrokkenheid, meeleven altijd als basis de vorm heeft: een vormgegeven leven in een mens dat mij raakt, een vormgegeven gebeurtenis met een mens die mijn leven overlapt, een geschenkjesvorm van een mens die in mijn hart woont, in mijn echte levende aan tijd gebonden psychische hart, jawel.
Natuurlijk bestaat er geest. Ik zal de laatste zijn die dit ontkent.
Natuurlijk is het vormloze de bron van de vormen, dit onderwijs ik al drie maal zeven jaar.
Maar het is èn-èn.
De schoonheid van het bloedwarme leven, situatie na situatie in dit nu, situaties waarin mensen elkaar raken door vormen, woorden, kleuren, aanrakingen, sfeer, is er niet voor niets. Die heeft een heel diepe raakbare betekenis!
Die bestaat ook niet om er snel snel doorheen te schieten naar het eeuwige vormloze.
Maar kennelijk zijn onze Hooggeachte Verlichte Bijna Opgestegen Meesters daar nog steeds doodsbang van. Levensangst, naakte levensangst die zij zelf niet in de gaten hebben, en waar ze hun briljante constructies op bouwen.
Constructies die het bloedwarme leven haastelijk ontvluchten.
Arm, àrm, arm publiek dat zich daardoor laat bekrimpen, bleken, vermiezeren, bekriepen.
En dan op die manier, zo subtiel superieur, o zo subtiel superieur, ook dat nog.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Labels:



Reacties:
ja, die zelfgenoegzame chuckle bij elke passage over nognietzoverren...
Vieren we het leven!
Anna
 
denkend dat ik de enige was die me totaal niet door dit soort verlichte meesters voelde aangesproken, ben ik blij dat jij een pleidooi voor het Leven houdt.
dank!
W.Claessens
 
Hiwer op aarde is het wel, mag het wel, moet het wel, goddank mag het wel,
Stan
 
Wat ben ik blij dat iemand het eens -met humor en gewone woorden- zegt. Het is niet alleen Tolle, maar die heeft inderdaad ENORME pretentie. Er zijn er meer. laten we maar geen namen noemen....
Vera van Laan, Noordwijk
 
verhaal? Noemt T dit hele weergaloze leven een verhaal? Wat ontzettend denigrerend naar alle mensen toe die va n hun leven iets goeds willen maken.
En moet je dat dan nog weggooien ook? Begrijp ik iets niet?
Rose, Brugge (B)
 
Dank voor je reactie, Rose uit Brugge, want reacties maken het voor lezers pas echt leuk!
T noemt je leven een 'verhaal', omdat hij het mensenleven zelf oppervlakkig vindt, vergeleken bij het vormloze erachter. Een verhaal is maar vorm, vindt T. Als je het een 'verhaal' noemt, kun je het sluiten, weggooien, en, zegt hij, beïnvloedt het je niet meer.
Dat laatste betwijfel ik, want dat lijkt een mentale constructie.
Zelf kan ik het niet eens zijn met de term 'verhaal', omdat ik de kostbaarheid van leven respecteer. Bovendien zou het vormloze geen enkele zin hebben als het niet de vormen van leven baarde. In de vorm van ons leven dragen wij bij aan het Geheel.
Uit liefde zijn wij geïncarneerd, opns vormleven is een daad van liefde en willen bijdragen-aan.
Duidelijk?
hartegroet,
Hannah
 
ben blij dat je het zegt. Want de promoting van dit soort Verlichte maar o zo wereldvreemde Leraren begon toch drukkend op me te werken ;-)
Hans Verwey, Zeist
 
OOk jij zelf in je zeer gewaardeerde schrijfsels verwijst naar de onzichtbare voprmloze kracht achter de verschijnselen. Wat is het verschil?
Klaas v, Zeist
 
'Ja, daar verwijs ik zéker naar, want alles vloeit daaruit voort. Tolle echter wijst het daaruit voortgevloeide af: 'het is een verhaal, schud het af!' Maar ik denk dat wat de oorzaak is (het ongevormde) altijd in een mens weer ìn het gevormde vloeit. Dus wijs ik, na mezelf e.a. opmerkzaam gemaakt te hebben op het vormloze, àltijd weer naar het zich vormende leven waar Het Gebeurt. Door je van die twee-in-één bewust te zijn, heilig je je levensvormen, allemaal.
Ik doe dit elke ochtend, en elke avond geef ik ze weer terug aan Mijn Vormeloze.
Hannah
 

Een reactie posten





<< Terug naar start

Archief

juli 2006   augustus 2006   september 2006   oktober 2006   november 2006   december 2006   januari 2007   februari 2007   maart 2007   april 2007   mei 2007   juni 2007   september 2007   oktober 2007   november 2007   december 2007   januari 2008   februari 2008   maart 2008   april 2008   mei 2008   juni 2008   juli 2008   augustus 2008   september 2008   oktober 2008   november 2008   december 2008   januari 2009   maart 2009   april 2009   mei 2009   juni 2009   juli 2009   augustus 2009   september 2009   oktober 2009   november 2009   december 2009   januari 2010   februari 2010   maart 2010   april 2010   mei 2010   juni 2010   juli 2010   augustus 2010   september 2010   oktober 2010   november 2010   december 2010   januari 2011   februari 2011   maart 2011   april 2011   mei 2011   juni 2011   juli 2011   augustus 2011   september 2011   oktober 2011   december 2011   januari 2012   februari 2012   maart 2012   april 2012   mei 2012   juni 2012   juli 2012   augustus 2012   september 2012   oktober 2012   november 2012   december 2012   maart 2013   april 2013   juni 2013   september 2013   oktober 2013   februari 2014   maart 2014   september 2014  

This page is powered by Blogger. Isn't yours?