Geen menu aan de linkerkant? Klik hier!

01 november, 2009   

wie is de Anti-Christ?


Is de 'Antichrist' een vrouwenhatende film, zoals ze zeggen?
Ik, maar wie ben ik, in ieder geval vrouw, vind het de mooiste film die ik in 25 jaar gezien heb. Ik vind zelf, maar wie......, dat elke vrouw deze film zou moeten zien, en beseffen wat voor diepe krachten er kunnen spelen in haar ziel.

De film begint met een poëtische proloog: een man en vrouw tijdens een extatische vrijpartij, terwijl hun zoontje uit zijn bedje klimt en even een blik op hen werpt. Dan draait het jongetje zich om, want het sneeuwt, zijn raam staat open. Er staan drie beeldjes voor: 'Pain', 'Grief'en 'Despair'. De sneeuw die maar valt en valt beroest het jongetje, brengt het in trance zodat het op de vensterbank klimt, zonder erg de beeldjes omschopt, en omhoog valt in de sneeuw zoals wij allemaal wel eens omhooggevallen zijn in het gewarrel van sneeuw. Hij zet een stapje vooruit, en valt te pletter op de straatstenen, gestorven in extase om dit natuurfenomeen.

In drie delen, pain, grief, en despair, ontrolt zich nu de fim zelf.
De moeder (Charlotte Gainsbourg) maakt zich zware verwijten, raakt in een diepe depressie en wordt verpleegd in een instelling. Haar echtgenoot (Willem Dafoe), zelf psychotherapeut, is het oneens met de daar toegepaste behandeling en de zware medicijnen. Zij besluiten de behandeling zelf thuis voort te zetten. Om haar onbestemde angsten optimaal te kunnen bestrijden, zonderen zij zich af in hun vakantieverblijf: hun boomhut ‘Eden', onbereikbaar ver weg in onmetelijke bossen. Prachtige audiovisiobeelden van het immense leven in varens, in een boom, in een grashalm, de natuur intens en overweldigend.

Eerder dat jaar heeft zij 'Eden' haar proefschrift willen voltooien over 'mysoginie' = vrouwenhaat, vrouwenmishandeling, bv door heksenmartelingen. Maar dat lukt haar in 'Eden' niet, want de natuur raakte haar dieper dan haar rationele proefschrift.
In 'Eden'- de naam verwijst onmiskenbaar naar het Eerste Paradijs - maakt hij op een koel analyserende en professionele wijze haar angsten verder los, waarbij hij er zelf maar langzaam achter komt, dat de mysoginie niet meer alleen het objectieve onderwerp voor haar proefschrift was, maar dat zij dat onderwerp subjectief in zichzelf internaliseerde . Zij ìs de vrouw die het vrouwelijke haat zelf geworden. Prachtige beelden van oude manuscripten op de afgesloten zolder van haar materiaal: heksenverbrandingen, vrouwenmarteling.


De natuur, heeft zij dan beneden uitgeschreeuwd, is de Kerk van Satan.

In die natuur wordt hij 3 maal (!) geconfronteerd: met een ree die een halfgeboren reekalf aan haar vagina meesleept als hij haar laat schrikken, door een vos die 'chaos chaos' krijst, als hij haar met jongen wil pakken, en later met een vogel waar hij de jongen van doodslaat.
Het drievoudige beeld is duidelijk: als een vrouw/vrouwtjesdier in haar jong geschonden wordt, roept dat basale krachten in haar op, vergelijkbaar met de meest dreigende aspecten in de natuur. Telkens bij deze drie 'waarschuwingsbeelden' steekt er onverklaarbaar en uit het niets een harde wind op, als een soort natuur-lijk uitroepteken. Daar kan geen ratio, geen man tegenop.

Ten einde raad stelt hij een omgekeerd rollenspel voor: zij zal de mannelijke ratio spelen, en hij de dreigende natuur.Dan komt hij erachter dat zij, tijdens haar Edenzomer, hun zoontje z'n schoentjes altijd verkeerd om heeft aangedaan: linkerschoentje aan rechtervoet, en omgekeerd. Voor wie vertrouwd is met de symboliek van links en rechts een signaal te meer. De hele film door wil zij met hem de liefde bedrijven; zij put hem op dat punt nogal uit. Ook nu wil ze dat, maar als hij stijf is, slaat zij zijn penis met een steen tot er bloed uit sijpelt. Hij raakt bewusteloos van de pijn. Daar maakt zij gebruik van door een molensteen (! en denk ook aan Sisyphus) door zijn knie te schroeven. De schroefsleutel (!) gooit zij weg. Als hij bijkomt, kan hij alleen maar bewegen, als hij dat been met steen optilt en met zich meesleurt. Nu pas onderkent hij het afgrijselijke geheel van haar losgeslagen vrouwen-destructiviteit.


In de mist rondom 'Eden' tracht hij te ontkomen, verschuilt zich in een grot (weer zo'n vrouwelijk symbool) ònder het wortelstelsel van een boom. Zij vindt hem, sleurt hem terug naar 'Eden'. Daar, naast elkaar liggend, snikt zij in een kort ogenblik van bezinning om wat ze gedaan heeft. Dan pakt zij een schaar, en knipt haar clitoris af. Hij weet de schroefsleutel te vinden, en kan de steen verwijderen, en dus overeind komen. Zij dwingt hem nogmaals tot paring, en onder die paring knijpt hij haar de keel dicht. Haar lichaam verbrandt hij achter de boomhut.
Geschokt, verminkt, sleurt hij zich naar de bewoonde wereld. Midden in het woud waar geen einde aan komt (!) wachten hem de drie dieren op, zonder jong ditmaal, in een licht dat je vredig zou kunnen noemen: de ree, de vrouwtjesvos, de moedervogel, ze kijken hem alle drie angstloos aan. Hij ziet ze, met ogen die wetend zijn geworden. Met lichtgeworden ogen. Hij begrijpt.
Bijna aan het eind daalt hij een boshelling af, en blijft ineens staan: duizenden heel-klein-gefilmde vrouwen, allemaal in zwart of zwartwit, krioelen de helling af, als een mierenkolonie op vreet-pad. Net zoals mieren doen, splitst hun stroom zich rondom hem, obstakel, in tweeën, en stroomt achter hem weer samen, één onverbiddelijke stroom mieren op pad.


De film zit, voor wie weet, vol symboliek. Maar zo knap verfimd dat de meeste toeschouwers alleen de beelden van natuur, van Eros en Thanatos, erotiek en doodsdrift zullen zien. En dit is maar goed ook, want anders zo het poëtische en het indrukwekkende van bij voorbeeld zo'n woud, onherroepelijk verloren gaan.

Is deze fim mysogien (vrouwenhatend), zoals de critici beweren? Is er sprake van gynocide (vrouwenmoord, in de ondertiteling verkeerd vertaald met genocide)? Ook de titel waarbij de T veranderd is in het teken voor de vrouw lijkt dit te suggereren.
In het begin van de film dacht ik van wel: die koele ratio waarmee hij het verdriet van zijn vrouw analyseert, werkte zo dodelijk, dat m'n buurvrouw en ik tegen elkaar fluisterden: 'dus nooit trouwen met een psych!' Zij wordt verdinglicht als iets waar de koele ratio wel weer een schroefje aan kan repareren. Het zal heus wel goed komen, op de manier waarop het in een patriarchaat altijd goed komt, aangepast dus. Daarvoor zitten ze immers midden in de natuur, en is de natuur niet de Goede Moeder, de lieflijke, de genezende? Het wel-doende vrouwelijke?

Halverwege, waar hij het rollenspel voorstelt, draait het echter om. Als hij haar confronteert met de schoentjes, en zij zwijgt. Èn vooral als zij hem weer eens 'opgenaaid' heeft en zijn penis verbrijzelt. Wanneer ze hem dan ook nog eens de molensteen aanschroeft, wordt het duidelijk dat we ronduit in de diepte van het destructieve vrouwelijke zijn aanbeland, de satanische natuur die wakker wordt, wanneer haar jong in dodelijk gevaar komt.
Hij ontkomt, maar ontkomt hij? De 'mieren' lopen in duizenden om hem heen. Zijn manzijn blijft verminkt, net zoals het been waarop hij hinkt. Maar hij begrijpt. De tevredengestelde natuur, ree, vossenvrouwtje, moedervogel, ontmoeten hem in vrede. Dit is geen mysoginie, geen gynocide. Dit is diep begrip.

In vrouwen, en diep in het vrouwelijke, schuilt een destructieve kracht waar geen man tegenop kan. Niet zoiets basaals als oorlog, kogels, bommen. Maar een kracht die een man pakt op z'n wezenlijke plek. Eén die mannen haat. Eén die mannen minacht om de oppervlakkigheid van hun ratio, waarmee ze denken dat ze alles op kunnen lossen. Een Medea-kracht. Een kracht die zelden ontketend raakt, maar àls ze ontketend gaat, dan treft ze de man in zijn man-zijn en zichzelf in haar vrouwzijn. Letterlijk en figuurlijk.
Onze maatschappij gelooft in vrouwenhaat door mannen. Absoluut waar. Er zijn zelfs kortgeleden tijden geweest waarin vrouwen op de brandstapel kwamen op beschuldiging van hekserij en omgang met de duivel. Er bestaat nog steeds een toonaangevende Kerk waarin vrouwen geen priester mogen worden. Er is nog steeds een politiek en een bedrijfsleven waar vrouwen niet de helft van de top mogen vormen.
Is dit vrouwenhaat? De laatste tijd vraag ik me dit ongerust af.
Is het niet eerder onbewuste angst voor vrouwen?
Kenden de beroemde psychologen Jung en Neumann niet het archetype van de Mutter waarmee elk jongetje wil paren, maar daarachter, als dreigende schaduw dat van de Schreckliche Mutter en de getande vagina, waar, naar hun mening, elk jongetje en elke man onbewust bang voor is, dat hij er zijn piemel aan kwijtraakt?
Bestaat er in het westerse collectieve mannenonderbewuste niet zoiets als een angst voor het geheimzinnige wezen vrouw waar je nooit echt vat op krijgt, en dat je daarom maar pakt, vernedert, inperkt, onzicht baar maakt, verdinglicht, doodt met je ratio?
Ligt er aan de basis van het patriarchaat waarin wij leven, en waarin vrouwen nog steeds een in vele opzichten oppervlakkige rol spelen, ligt er aan die basis geen diepe angst voor het wezen van de vrouw? Voor het dubbelhartige wezen van de vrouw: verzorgend aan de oppervlakte, treffende wreedheid ondershuids?

Zoiets wordt nooit hardop gezegd. (In het laatste nummer van Poort's Tijd-Schrift wordt er bij mijn weten voor de eerste keer in ons taalgebied duidelijk over gesproken).
Héél sommige vrouwen kennen die destructieve kant. Maar zwijgen in het openbaar daar ook altijd over. Eerlijk gezegd: de natuur is niet lief, en de vrouw ook niet. De natuur en de vrouw zijn dubbelhartig: enerzijds verdedigen ze hun jong totterdood, anderzijds verminken ze het de voetjes waarop hij moet lopen door schoentjes andersom (!) aan te doen.
En jagen en jutten vrouwen mannen niet tot steeds meer 'prestate' in alle opzichten? Mannen hebben de natuur vernietigd, maar op wier ongeziene ongemerkte aanmoediging en instigatie? Wie schuilt er maar al te vaak achter de eis tot 'meer' en 'nog meer' van deze maatschappij?

Christus is lief. De Antichrist is het tegendeel, net als bij die schoentjes.

Wat wil die film nou eigenlijk zeggen?Mannelijke creativiteit, ratio, is op zich niks. Vrouwelijke creativiteit op zichzelf ook niet. Om ze samen te binden voor wezenlijke creativiteit, moeten ze aan elkaar gepaard worden. Maar lijfelijke paring -zij verlokt hem telkens daartoe!- is niet genoeg. Dat 'gereedschap' voldoet niet. Het moet dieper, tot in de diepten van elkaars hel. Dan openbaart zich dat de vrouwelijke diepten dieper liggen dan die van de mannelijke ratio. De hare liggen veel en veel dieper, tot onder de boomwortels waar hij zich heen sleept met steen aan zijn been. Als de man inziet, hoe diep zij is, knijpt hij haar dood, zijn enige redding.

Lars von Trier is niet voor niets zeer depressief geweest voordat hij zonder woorden, zonder ratio, puur gevoelsmatig en dus ook soms chaotisch als een surrealistisch schilderij kon verfimen wie de Antichrist is/was. Hij moet in de hel geweest zijn.
Wie uit de hel kan kruipen, ik weet het uit ervaring, komt eruit met een verwoestende schat: dè een niets-ontziende Creativiteit, op waarheid gebaseerd. De enige Creativiteit. Von Trier klom er uit met een Creatie van een onverbiddelijke diepgang, die de massa's niet zullen begrijpen.

Ik bewonder hem diep. Ook als vrouw.




Labels:



Reacties:
Lieve Hannah,
Al vanaf eerste berichten over de film voelde ik me erheen getrokken. Je duiding van gisteren zag ik als een aansporing gisteravond te gaan, samen met René.

Ik heb je verhaal vooraf niet uitgelezen om de film meer open binnen te kunnen laten komen.
Nou, Antichrist heeft me tot in mijn kern geraakt. Ik begrijp nu ook waarom ik er heen moest.

Schokkend, prachtig en spiegel. En ik ben er nog niet klaar mee. Maar voor nu wat bij me opkwam.
Ik zie een vrouw die niet kiest, niet meer wil kiezen, voor innerlijke paring. Een vrouw die haar lijden, angsten en demonen opgelost wil zien door gewelddadig afgedwongen paring en gewelddadige onderwerping van haar man. Die geen weet (meer) heeft van eenheid. Die geen Licht (meer) ziet. Die wil heersen en niet meer voelen.

Ja, ik kan me voorstellen dat mannen bang zijn voor de potentie van (dit soort, of meer subtieler) naar buiten gerichte diepe kracht van vrouwen waar die innerlijk door haar (mij) wordt afgewezen. Aan dit soort verkrachting moet je je wel ontworstelen als man.

Ik wil dit niet. Ik wil kiezen voor verbinding. Dan hoef ik niet meer onderhuids en wreed te overheersen. In onze maatschappij gebeurd het wellicht subtieler. Maar is het vaak ook niet zo?
De sleutel voor deze woede en angst is hoop ik verantwoording nemen. Ik kan kiezen Schepper te zijn. Ik kan kiezen voor de verbinding in mijzelf en met Alles. Alleen dan kan ik in vol bewustzijn uit mijn toch zelfgemaakte hel kruipen. En hoef ik anderen niet te manipuleren.

Wat mij nl. diep raakte is een beeld aan het eind: de scene van het begin wordt deels opnieuw getoond. Nu zien we dat de vrouw haar kind op de tafel zag stappen. Ze doet blijkbaar niets. Ze weet dat ze koos. Te weten wat de consequenties zijn van haar keuze, wakkert haar destructiviteit extra aan. En daarmee het begin van haar dood. Ik wil Leven.

Ik vroeg me af waarom de dieren zo in vrede zijn aan het eind? Buigen ze voor de onvermijdelijkheid van oerkrachten? Voor de onvermijdelijke keuze van de man haar te doden? Hebben ze vrede met de keuzes van de vrouw? Dat laatste zou ik niet snappen.

Antichrist laat mij in ieder geval zien waar ik niet voor kies. Ik kies voor Licht en scheppen en creëren. Maar tja, óók dat maakt anderen bang, en boos. En ik heb het vast nog niet helemaal Begrepen. Maar vrouwonvriendelijk zou ik deze diepe film niet noemen. Maar lang niet alle vrouwen willen misschien niet erkennen dat zij soms ook kiezen voor het monster ipv het Licht. Is dat laatste wat we te doen hebben in deze tijd? Echt Kiezen voor het Licht, en van daaruit creëren? Dank voor je duiding Hannah.
In verbinding met wie je bent,
Liefs Marij
 
fraai!
Anna
 
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
 
Matthijs, deel 1
Lieve Hannah, Zoals je weet is ongeveer alles polyinterpretabel, dus ik heb een andere kijk, zoals een droom, op de film dan jouw diepzinnige teksten. Het vrouwelijke kan niet zichzelf zijn, dus probeert zij via de sex nog een vorm van voldoening te halen. Hetgeen door haar mede is gecreëerd en ook in haar zit (het kind), daar komt zij niet altijd aan toe vanwege het patriarchaat en het door de eeuwen opgebouwde collectieve onderbewuste daaromtrent. Het speelse van het kind (de beer en de sneeuwvlokken achterna) wordt gesmoord door de normen van de mannelijk georienteerde maatschappij. Dat gaat vreten, met name aan het vrouwelijke die het kind heeft gebaard cq de vrouwelijke aarde. Vanuit de oerdrift gaat dat opspelen. Daarbij komt dat zogenaamd schuldbesef beter gedijd in een vrouwelijke, ontvangende energie, vandaar dat in het algemeen vrouwen meer last hebben van schuldbesef dan mannen. Ik vond eerlijk gezegd de man als therapeut uitstekend. Hij had begrip, maar bleef de noodzakelijke afstand behouden. Omdat hij de man/echtgenoot zelf is, zou ik dat inderdaad ontraden, maar door professioneel haar te helpen door bepaalde processen heen te gaan (incl. ademhalingsoefeningen) kan zij verder komen. Anders zou zij door haar eigen verdriet overmand worden (bijzonder woord in dit geval).
Het grote bos, waar zij dus ook bang voor is, staat voor datgene wat is geschied (met name met de vrouwen) en zij onderzoekt de vrouwenhaat uit het verleden cq de middeleeuwen.
Het huilende kind dat zij hoort in het bos betreft in wezen haarzelf, dat niet zichzelf mag zijn vanuit de opgelegde maatschappelijke bewustzijnsvernauwingen.
 
De ree, vos en raaf staan m.i. respect. voor de zuiverheid, mannelijke slimheid/ego ( de vos Reinaerde) en de boodschapper vanuit het onbewuste dat boven wil komen. De geboorte bij de ree wordt gestoord door het mannelijke (de man die ernaar kijkt, het niet zichzelf kunnen zijn), de vos ligt er ook niet al te florissant bij/gehavend/aangevreten (ik kon dat niet goed zien) en wat boven wil komen (de raaf) moet worden teruggeduwd cq doodgeslagen.
Het verkeerd aangespen van de schoenen, betreft het geen richting kunnen geven aan het (eigen) kind (in je), gegeven de onnatuurlijke maatschappij. Het is een soort schizofrenie.
Het kan de actie-reactie van de vrouw zijn, om de man (als representant van het mannelijke) zijn last en schuld te laten meeslepen (linker been, geen knie overigens, rechterhersenhelft, de last van wat het vrouwelijke is aangedaan met een wetsteen nota bene). Het verbrijzelen van datgene waar een kind door kan ontstaan (penis), heeft een diepere betekenis, daarom spuit het (plant het voort) ook bloed, in dit geval synoniem met ellende, hel en doemenis.
Het weer vluchten in de moederschoot (onder moeders rokken, Oedipus) wordt door de vrouw tegengegaan ( uit het hol gehaald). De man kan zich ontdoen van zijn last en doodt het vrouwelijke deel, dat alleen maar wraak wil (het negatieve, destructieve deel, het was overigens zonder enige paring). Tenslotte voedt hij zich weer met het vrouwelijke, de vruchten van de berg (bessen,frambozen) en de kracht van de gepijnigde en vermoorde vrouwen kunnen weer bij hem komen, lopen in grote getalen de berg op, nu hij heeft verwerkt wat het vrouwelijke was aangedaan in de loop der tijden.
Er zitten nog meer symboolfunkties in, maar dit is m.i. de grote lijn. Door haar werd overigens de natuur gezien als van de duivel, net zoals de Katharen geloven. Daar heeft het O.T. mee te maken, een god der wrake, een schobbejak. En die heeft voor de schepping gezorgd, niet de Liefdevolle God (de ziel, de vonk). Daarom bidden de mensen in de kerk naar de verkeerde God, vandaar dat de Illuminati veelal kerks zijn, maar de duivel aanbidden. Dat verklaart het gedrag dan ook van de kerk in de loop der eeuwen. Ze zeggen wel Jezus de Christus te volgen, maar de energie is van een geheel andere orde, vooral mannelijk, rechtlijnig, vol competitie en macht. Het lijkt op die mensen die zichzelf "de engelen van de hel " noemen (Hell's Angels) en net doen alsof ze een padvindersclub zijn, dat werkt energetisch niet met zo'n naam. Soort zoekt soort als het ware. Het is net zoals in het boek van Bert Janssen, "Sophia's ei" waarin dat heel duidelijk wordt weergegeven. Liefs, je, Matthijs

woensdag, november 04, 2009 6
 
Horen 4 en 5 bij elkaar? Ik denk het wel, gezien de lengte. Maar wat een warboel. Hij gebruikt symbolieken naar het hem uitkomt, dan weer eens Oedipus, dan weer Jahweh of de Katharen, nou nou. Een interpretatie hoort, zoals bij Marij, en bij jou, één lijn te hebben, maar dit is plukwerk.
Bovendien: de ree, vos en raaf als representanten van het mannelijke (zuivere mannelijke nog wel!) te zien, terwijl ze overduidelijk barend zijn of hen gebaard hebbende, je moet er maar op komen.
Liefs!
Je Klaas V.
 
Lieve Hannah,
je kunt één aspect van het verhaal toelichten en uitdiepen, bijvoorbeeld de vrouwelijke kracht vanuit verschillende invalshoeken.
Dat geeft één lijn en rust. Maar het betreft een aspect, terwijl het verhaal er meer kent.
Je kunt dus ook kiezen voor het kort aanraken van de symbolische betekenis van een persoon of gebeurtenis en daarmee globaal andere aspecten aanraken. Net zoals je Sneeuwwitje of de stiefmoeder kunt vergelijken met de ziel resp. het ego. Dat geeft het verhaal een diepere (symbolische) betekenis, even los van het feit of je die mening deelt.
Sprookjes en dromen worden op die manier aangeraakt en verklaard. Ook al kan dat als een "warboel" overkomen. Het betreft hier geen scriptie of rationeel filosofisch betoog, het betreft hier een betekenis geven aan bepaalde beelden. En je kunt alles verklaren "met zoals het uitkomt". De achterliggende energieën cq archetypen van de bijbel, sprookje of droom komen allemaal op hetzelfde neer, maar verschillen al naar gelang de context. Verklaard zoals het opkomt, vanuit ervaring en inzicht en daarmee uitkomt. Dat geldt voor ieder "inzicht" of vergelijking. Er zijn de meest mooie bijbelse verklaringen gegeven in de loop der eeuwen, bibliotheken vol, in rust en in één lijn uitgevoerd, die ( al dan niet in esotherische zin) tegenwoordig als onzin worden afgedaan. Het is dus relatief, wat wil de schrijver? Ik tip wat mogelijke dingen aan, niet meer, niet minder. Om het ideeënarsenaal te vergroten, of het nu onzin is of niet, daar gaat het niet om. Of het nu "Groundhog day" betreft, Sinterklaas, een droom of Von Trier. Energieën laten zich niet in een vakje zetten, al kun je ze natuurlijk wel lijnen inplaats van aantippen. Dat is een keuze, "warboel" of niet.
 
waarom niet:)
 

Een reactie posten





<< Terug naar start

Archief

juli 2006   augustus 2006   september 2006   oktober 2006   november 2006   december 2006   januari 2007   februari 2007   maart 2007   april 2007   mei 2007   juni 2007   september 2007   oktober 2007   november 2007   december 2007   januari 2008   februari 2008   maart 2008   april 2008   mei 2008   juni 2008   juli 2008   augustus 2008   september 2008   oktober 2008   november 2008   december 2008   januari 2009   maart 2009   april 2009   mei 2009   juni 2009   juli 2009   augustus 2009   september 2009   oktober 2009   november 2009   december 2009   januari 2010   februari 2010   maart 2010   april 2010   mei 2010   juni 2010   juli 2010   augustus 2010   september 2010   oktober 2010   november 2010   december 2010   januari 2011   februari 2011   maart 2011   april 2011   mei 2011   juni 2011   juli 2011   augustus 2011   september 2011   oktober 2011   december 2011   januari 2012   februari 2012   maart 2012   april 2012   mei 2012   juni 2012   juli 2012   augustus 2012   september 2012   oktober 2012   november 2012   december 2012   maart 2013   april 2013   juni 2013   september 2013   oktober 2013   februari 2014   maart 2014   september 2014  

This page is powered by Blogger. Isn't yours?