Geen menu aan de linkerkant? Klik hier!

10 december, 2009   

10 december: dag v/d Rechten van de Mens


Ik maak scherp onderscheid tussen Joden en Israëli's.
Ik gebruik het woord 'zionisten' liever nooit, omdat dit een negatieve bijklank heeft.
'Israëli's' klinkt neutraler, en het woord Joden heeft iets liefkozends voor mij, wellicht doordat ik Joden onder mijn vriendinnen tel, en hun cultuur ervaar als respectvol, spiritueel, en zeer genuanceerd. Bovendien heb ik de oorlog meegemaakt, en het nooit eindigende verdriet mee ervaren met families die lang niet al hun geliefden zagen terugkomen uit de vernietigingskampen.
Naar Israëli's toe voel ik me onzeker.
Ik kàn gewoonweg niet begrijpen hoe het zegevierende Westen, inclusief USA en USSR, zomaar een stuk land aan de bocht van de Middellandse Zee hebben onteigend aan wie daar woonden, en het aan -toen nog- Joden hebben gegeven om erop te wonen. Dit ervaar ik als een grove fout van ons, Westen. Dit had nooit mogen gebeuren.
Het was ons land niet, hoewel het een Engelse kolonie was, zo ongeveer.
Ik kan ook heel goed begrijpen dat veel Joden uit de diaspora daar wilden gaan wonen. Daardoor werden zij Isrëli's. Er kwamen ook christenen daarheen overigens.
Ik begrijp ook dat ontwortelde Palestijnen nog steeds rouwen, hóezeer ze ook met ontwikkelingshulp (ja zeker!) worden gesteund in hun benarde toestand van verdreven-zijn.
Maar de rest begrijp ik niet.
Ik begrijp de muur dwars door Palestijnse landerijen niet. Ik begrijp het bouwbeleid in de illegale nederzettingen niet. Ik begrijp de internationale politieke houding niet die Israël altijd de hand boven het hoofd houdt. Ik begrijp onze minsiter Verhagen niet. Ik begrijp de schandalige scheldpartijen niet van Joden hier te lande jegens het boek van Dries van Agt: 'Een schreeuw om recht'.
Of eigenlijk: ik begrijp die misschien wel maar durf die niet te begrijpen, want internationaal zal er wel geld achter zitten, veel geld, en schuldgevoel. En nationaal?

Vandaag is het de dag van de Rechten van elke Mens. Vandaag is er door mensen als Hedy d'Ancona, Hans van Mielro, Dries van Agt, een stichting opgezet: The Rights Forum.
Zij vallen Israël niet aan, zij schelden niet.
Zij leggen enkel de vinger op zaken die gewoonweg niet kunnen. Geen land zou ermee weg komen als het muren bouwde dwars door andermans landerijen. Ik noem maar wat.
In het Israëlisch-Palestijnse conflict wordt het internationaal recht met voeten getreden. Het zijn vooral de Palestijnen die daarvan de dupe worden. Door de machtsongelijkheid in het conflict kunnen zij hun rechten niet zelf beschermen. Het is de internationale gemeenschap die dat zal moeten doen. De internationale gemeenschap beschikt over voldoende middelen om alle partijen te dwingen het internationaal recht te respecteren. Maar het ontbreekt aan politieke wil om die middelen effectief in te zetten. Daardoor kan het conflict steeds verder escaleren. Ook de Nederlandse regering neemt haar verantwoordelijk niet. Dat moet anders.
Bijgestaan door een Raad van Advies met prominenten uit politiek en wetenschap spant The Rights Forum zich in voor een Midden-Oosten beleid dat op het internationaal recht gebaseerd is. Niet alleen in woord, maar ook in daad.
Iedereen voelt hoe'n brandhaard Jerusalem en omstreken is. Iedereen weet van binnen dat, als er daar een oorlog ontbrandt, de hele wereld zal lijden.
En als spiritueel mens weet ik dan ook nog dat zo'n Heilige Plek niet langer vergiftigd mag worden zoals nu al ruim zestig jaar aan de gang is. Desacralisering heet dit. Het roept demonen op. Het riep al demonen op.
Mijn hele hart wenst The Rights Forum toe dat zij slaagt in haar tactvolle en tegelijk oprechte (verbazingwekkende combinatie!) opzet.



Labels:



Reacties:
Ik las zonet je weblog over Israël en de Joden.
Vorig jaar januari was ik ziek, ik begreep eerst niet zo goed waarom en toen ik het aan mezelf vroeg kwam er in eerste instantie een vreemd antwoord naar boven : " de oorlog tussen Israël en Palestina ".
Ik was een beetje verwonderd omdat ik op dat moment niet bezig was om dit gebeuren te volgen. Langzaam ben ik gaan zien dat dit op onderbewust niveau bezig was bij mij.Ik had een tijd ervoor een roman gekocht De Kabbalist , wist niet zo goed waarom ik dit wou lezen. Tijdens dit ziek zijn kwam het als vanzelf dat ik begon te lezen en langzaam kwam er iets ter verduidelijking naar boven bij mij.
Ook ik had nooit iets tegen Joden ( ik ken dit gevoel niet dat een of ander volk er niet mag zijn ). Toch heb ik ontdekt wat mij op dieper niveau bezig hield. Hun houding naar die ene gedachte over Het beloofde land dat hen werd toebedeeld.
Ik begreep beetje bij beetje dat dit hen eigenlijk de das omdoet. Volgens mij is dit bijzonder pretentieus en ook heel erg egogericht.
Ik weet wel dat dit met geschiedenis te maken heeft , dus begrijp ik hen ook wel. (ben niet 100 % op de hoogte van die geschiedenis, is ook niet nodig denk ik). Want geschiedenis moet je ook zijn eigen plaats kunnen geven en loslaten naar het nieuwe. En dat is wat ik mis bij de meeste Joden ( ik ken ze natuurlijk niet allemaal, waarschijnlijk komen de andere niet op TV ) . Ze kunnen niet loslaten en blijven maar steeds opnieuw doorzeuren over het hen aangedane onrecht en over het hen toegewezen land.
Alsof de dag van vandaag niet iedereen recht heeft op " Het beloofde land".
Dat loslaten is dus veel belangrijker dan de meeste mensen begrijpen . Steeds maar doorzeuren over het negatieve verleden zorgt ervoor dat je eigen creatie in het heden heel negatief wordt en waarschijnlijk is het dit wat we zien gebeuren. Terzelfdertijd denk ik dat ook de Palestijnen de tijd nodig zullen hebben om in hun eigen kracht te gaan staan. Ook zij zullen moeten ontdekken dat geweld geen oplossing is.

Ik zie iets gebeuren op wereldvlak wat veel dieper zit. Er is eeuwenlange onderdrukking geweest en machtsmisbruik en er is ook door ons allen toegelaten dat dit gebeurde. Er is nu een tijd aangebroken dat besef van Eigenwaarde aan bod kan komen. Ik denk dat eigenwaarde vaak verward wordt met ego , vandaar dat er nog zo veel strijd en gevecht is, denk ik. Volgens mij kan die verwarring alleen maar individueel ontdekt worden en dat zal de nodige tijd kosten.

Enfin, dit zijn natuurlijk mijn eigen gedachten erover.

Ik wens je een fijne kersttijd
groeten van
Ann
 

Een reactie posten





<< Terug naar start

Archief

juli 2006   augustus 2006   september 2006   oktober 2006   november 2006   december 2006   januari 2007   februari 2007   maart 2007   april 2007   mei 2007   juni 2007   september 2007   oktober 2007   november 2007   december 2007   januari 2008   februari 2008   maart 2008   april 2008   mei 2008   juni 2008   juli 2008   augustus 2008   september 2008   oktober 2008   november 2008   december 2008   januari 2009   maart 2009   april 2009   mei 2009   juni 2009   juli 2009   augustus 2009   september 2009   oktober 2009   november 2009   december 2009   januari 2010   februari 2010   maart 2010   april 2010   mei 2010   juni 2010   juli 2010   augustus 2010   september 2010   oktober 2010   november 2010   december 2010   januari 2011   februari 2011   maart 2011   april 2011   mei 2011   juni 2011   juli 2011   augustus 2011   september 2011   oktober 2011   december 2011   januari 2012   februari 2012   maart 2012   april 2012   mei 2012   juni 2012   juli 2012   augustus 2012   september 2012   oktober 2012   november 2012   december 2012   maart 2013   april 2013   juni 2013   september 2013   oktober 2013   februari 2014   maart 2014   september 2014  

This page is powered by Blogger. Isn't yours?