Geen menu aan de linkerkant? Klik hier!

09 september, 2012   

liefde of geen liefde, that's the question

 
 
Ik ben een direct mens. Omwegen omwille van een lieve vrede zijn  mij vreemd.
Enerzijds weten mijn gelieven (vrienden, vriendinnen, maatjes) daardoor altijd wat ze aan me hebben, en vertrouwen ze daar dan ook honderd percent op,- anderzijds missen anderen dan weer het velours en fluweel, en zeggen ze daarom dat ik liefdeloos ben.
Dat is niet zo, maar mijn manier van liefhebben is niet helemaal gemiddeld of normaal. Wel intens en wel oprecht, maar daar moet je dan tegen kunnen, anders valt het verkeerd. Voor mijzelf is dit ook wel eens moeilijk, met name als iemand gepijnigd uitroept: "maar je houdt niet van me!" Nee, niet op de voorgeschreven zachte omweg-wijze, maar daarachter juist zeer direct en oprecht.
Komt nog bij:
Omdat ik ook nog goed gebe
kt ben, denken mensen dat ik 'in mijn hoofd zit' en niet in m'n hart. (De waarheid is dat ik in m'n buik zit). En, onzeker als ik ben (ja, zeker!), neeg ik ertoe om dat zelf ook van mezelf te denken.
Tot ik gedotterd moest worden.
Oh! Mijn hart!
Ik lag er nachten lang wakker van.
Uitgestrekt op de operatietafel verwachtte ik het ergste. Ik voelde me net de maan waarop een kleine sonde landen moest.
De kleine sonde schoof tot helemaal aan mijn hart, en toen zei de arts verbaasd: "maar u hoeft helemaal geen dotter, uw aderen zijn schoon. Weet u wat? Ik kijk nu meteen nog even naar de pompkracht van uw hart, nu ik toch hier ben." Was ook niks mis mee. Hart gezond, aderen prima. Ik mocht blij zijn om op deze leeftijd nog zo'n warm- en goedkloppend hart te hebben
Was ik ook. Toch een geruststelling after all. Dan kunnen er ook geen stentjes verdwalen in mijn lijf (wat ik nogal vaak hoorde toen ik op mijn beurt wachtte in de wachtkamers op cardiologie.
Maar ik ben ook een spiritueel mens. Zoek dus ook de betekenis àchter de dingen. Hoe kwam het dat ze dachten me te moeten dotteren, terwijl er daar niets aan de hand was? Hoe kwam het dat ik dat zelf ook dacht?
Yes!
Niks aan de hand met mijn liefdesvermogen! Misschien wat uitzonderlijk, zodat men gauw denkt dat ik een krakkemikkig liefdesvermogen/hart heb, en dat zelf ook dacht. Maar nee, hoor, alles daar klopt helemaal in orde.
Het doet het alleen my way, my way.

Mijn glorieuze my way!



Reacties:
Wat een mooie gewaarwording ,dat je hart en je aderen schoon zijn .

Nog een goede doorbloeding gewenst

Aagje Bakker

 
Lieve Hannah en lezers,

Het is verbazingwekkend hoe het Universum, het Leven, de Ziel of whatever 'samenspant' om een ervaring op ons bordje te deponeren die kennelijk het geschenk in zich heeft te kunnen leiden tot groei in bewustzijn. Het is vervolgens aan ons of we dit geschenk na korte of lange tijd uitpakken en in dankbaarheid aannemen. Soms zal dit makkelijk zijn, soms lukt dat pas na een heel langdurig en pijnlijk proces.
Uit mijn eigen leven wil ik enkele voorbeelden noemen.

Toen mijn 1e zoon werd geboren bleek al snel dat hij een ernstige hartafwijking had. Op bijna 2-jarige leeftijd vond zijn 2e en definitieve hartoperatie plaats. Hoewel in zijn hart alles prima 'gerepareerd' was, overleed hij toch na een paar dagen. Wat bleek: de artsen hadden in de uitgebreide vooronderzoeken over het hoofd gezien dat zijn lichaam spontaan een extra bloedvat had gemaakt. Dit was geraakt en zorgde voor een bloeding. De artsen stonden voor een raadsel waar dat bloed vandaan kwam. Zij waren tijdens de vooronderzoeken en de eerste dagen na de operatie a.h.w. 'blind'. Door hun 'blindheid' werd de mogelijkheid geschapen dat iets dat kennelijk diende te gebeuren, werkelijkheid werd.

Toen ik een paar jaar later in verwachting was van een tweeling liet ik allerlei vooronderzoeken doen om uit te sluiten dat deze kinderen een ernstige afwijking zouden hebben. Ik was doodsbenauwd voor een herhaling. Heel specifiek werd door diverse medici gekeken naar hun hart. Gelukkig bleek alles in orde te zijn.
Toch werden beide kinderen geboren met een hartafwijking en moest een van beiden aan zijn hart worden geopereerd.
In een gesprek met de cardioloog zei hij dat hij de opnames van de vooronderzoeken nogmaals had bekeken en dat daar de afwijkingen duidelijk te zien zijn. Hij begreep niet hoe ze dat met z'n allen over het hoofd hadden kunnen zien. Weer een hele groep medici die 'blind' waren.
Dit doet al snel denken aan onkunde, maar ik geloof dat iets anders het geval was. Ook dit bleek een 'geschenk in verpakking'. Als ik het tevoren had geweten, dan had ik voor het dilemma gestaan: laat ik de kinderen geboren worden of kies ik voor het afbreken van de zwangerschap - wetend dat ik doodongelukkig zou zijn als ik voor het laatste koos, maar uit angst voor een herhaling misschien toch zou bezwijken voor die optie. Door de 'blindheid' van de artsen ben ik hiervoor gespaard gebleven en had ik een redelijk ontspannen zwangerschap.

Als laatste nog een voorbeeld van 'blindheid' bij mezelf - of eigenlijk van 'vergeetachtigheid'.
Zo'n jaar of 15 na het overlijden van mijn oudste zoon kwam tijdens een familieop-stelling de informatie naar voren over de fatale 'fout' die de artsen hadden gemaakt rondom zijn hartoperatie. Ik stond perplex. Ik wist van niets! En ook mijn man wist van niets. Toen ik echter aan verschillende familieleden vertelde wat er was gebeurd tijdens de familieopstelling, bleken zij er allemaal vanaf te weten. En wat nog het meest frappant was: ze hadden dat kort na het overlijden van onszelf gehoord!!!!
Zowel mijn man als ik zijn het al snel na zijn overlijden 'vergeten'.
Ook dit had een geschenk in zich: we konden aan de gang met het verwerken van het verlies van ons kind en kwamen niet in de verleiding om in plaats daarvan een mogelijk gevecht aan te gaan met de artsen.

Niets is wat het schijnt!
Uit deze voorbeelden blijkt hoe we op allerlei manieren worden ondersteund.
En evengoed heb ik er nog steeds moeite mee om het Universum, het Leven, God te vertrouwen.
Pfoe!

Hannah,
veel wijsheid en vreugde toegewenst bij het uitpakken en omarmen van het geschenk dat nu aan jou is gegeven.

Hartelijke groet,
Janny de Jong
 

Een reactie posten





<< Terug naar start

Archief

juli 2006   augustus 2006   september 2006   oktober 2006   november 2006   december 2006   januari 2007   februari 2007   maart 2007   april 2007   mei 2007   juni 2007   september 2007   oktober 2007   november 2007   december 2007   januari 2008   februari 2008   maart 2008   april 2008   mei 2008   juni 2008   juli 2008   augustus 2008   september 2008   oktober 2008   november 2008   december 2008   januari 2009   maart 2009   april 2009   mei 2009   juni 2009   juli 2009   augustus 2009   september 2009   oktober 2009   november 2009   december 2009   januari 2010   februari 2010   maart 2010   april 2010   mei 2010   juni 2010   juli 2010   augustus 2010   september 2010   oktober 2010   november 2010   december 2010   januari 2011   februari 2011   maart 2011   april 2011   mei 2011   juni 2011   juli 2011   augustus 2011   september 2011   oktober 2011   december 2011   januari 2012   februari 2012   maart 2012   april 2012   mei 2012   juni 2012   juli 2012   augustus 2012   september 2012   oktober 2012   november 2012   december 2012   maart 2013   april 2013   juni 2013   september 2013   oktober 2013   februari 2014   maart 2014   september 2014  

This page is powered by Blogger. Isn't yours?